Like utenfor Palma på Mallorca ligger et lite slott fullt av de vakreste glassgjenstander. Gordiola glassverk hadde sin spede begynnelse i 1719, da en ung glassmester anla den første ovnen på Mallorca. I dag drives glassverket av stifterens etterkommere.
www.spaniasbeste.com
Langs MA15, retning
Palma, ligger et lite slott, med skytterskår og gedigen inngang. Store skilt inviterer
besøkende på et uforglemmelig besøk med historien til en av Mallorcas eldste
glassmestere.
Det første en møter er den store herrskapelige hallen med kongestoler, som danner inngangspartiet til butikken, museet og selve glassverket. Butikken bugner av unike glassgjenstander, fra små figurer til stetteglass, pyntegjenstander og store prismekroner. Her er hylle opp og hylle ned med ekte håndblåst Gordiola-glass. Et stort skilt leder en opp trappene til Levante-tårnet, der det i annen etasje er utstilt enda mer glass. Herfra får vi se butikkområdet ovenifra. Sjelden ser man så mye glass samlet på ett sted.
Det første en møter er den store herrskapelige hallen med kongestoler, som danner inngangspartiet til butikken, museet og selve glassverket. Butikken bugner av unike glassgjenstander, fra små figurer til stetteglass, pyntegjenstander og store prismekroner. Her er hylle opp og hylle ned med ekte håndblåst Gordiola-glass. Et stort skilt leder en opp trappene til Levante-tårnet, der det i annen etasje er utstilt enda mer glass. Herfra får vi se butikkområdet ovenifra. Sjelden ser man så mye glass samlet på ett sted.
I glassverket er
glassmestrene i full sving. Her smeltes og blåses det. Glassmester Pedro lager
småfigurer. På bare noen sekunder har han laget en liten snegle, en liten hjort
eller en liten fugl.
-
Man har
ett minutt på å lage figuren før glasset stivner, sier Pedro og
viser oss
inngående hele prosessen. Han smelter sandblandingen i den 1200 graders varme
ovnen. Det dannes en glødende masse på enden av den lange jernstangen. Med en
liten tang klipper og drar han i massen, og former små dyrefigurer. Figurene er
egentlig ikke hans spesialitet. Det er stetteglass han blåser til vanlig. Til
denne jobben trengs det to mann, der
de dreier, former, brenner og blåser om hverandre.
Det er fyr i nesten
alle ovnene på verket, og alle er de i bruk. Soten ligger som et fint støv over
gulv og vegger, på ovner og på verktøy. Heten slår imot en fra ovnene som
holder en jevn temperatur på 1200 grader. Det
tar ikke lang tid før sandblandingen
er smeltet til glødende glassmasse. Glassmestrene jobber raskt og effektivt,
hvert sekund teller når glasset
skal formes og blåses. Gjenstanden må varmes
opp på nytt gjentatte ganger før den kan sies ferdig. Produksjonen av gjenstander,
og spesielt stetteglass, er en lang prosess som krever et godt samarbeide
glassmestrene imellom.
Slottets annen etasje
utgjør museet. Her finnes gjenstander fra andre land, og andre tidsepoker.
Samlingen er Gordiola-familiens personlige samling, helt tilbake til førstemann
i rekken, Blas Rigal, som startet samlingen. Midt på gulvet står en stor samovar-lignende
pyntegjenstand i gull. Dette er en personlig gave fra sha´en av Persia til
Gordiolafamilien. I biblioteket henger
portretter av hver enkelt generasjons glassmester. Eventyret startet med en ung
glassmester, Blas Rigal, med aristokratiske aner fra kongeriket Aragon, som
søkte rådhuset i Palma om å få bygge en ovn for glassblåsing i 1719. Søknaden
ble innvilget av ordfører Don Gaspar de Puigdorfila 16. august 1719, med ett
eneste vilkår: å lage et underjordisk vedskjul for å forhindre brann. Både
vedskjul og ovn ble finansiert av den katalanske forretningsmannen Gordiola,
bosatt i Barcelona. En rekke problemer dukket opp etter stiftelsen av glassverket,
og i 1740 tok Gordiola over driften. Han sendte sønnen Bernardo Gordiola
Canaves (1720-1791) over fra Barcelona til den baleariske øyen. Bernardo var
kjemiker og hadde studert glassblåsing hos familien Barrovier de Murano i
Venezia. Kunnskapen han hadde med seg fra Venezia var verdifull for farens
glassblåseri på Mallorca.
I 1790, bare ett år
før han døde, publiserte Bernardo Gordiola Canaves en samling tegninger av
prismekronene han hadde laget opp gjennom årene for europeiske kongehus, og
andre aristokratier verden over. Gordiolas prismekroner var verdenskjent for
200 år siden. Hans sønn Antonio Gordiola Fortuny (1775-1840) fulgte i farens
fotspor, men med mye strev grunnet den økonomiske krisen som rammet Europa på
den tiden. Han videreførte driften til nevøen Gabriel Gordiola Carreras
(1816-1862) som tilførte driften moderne teknikker og ny viten. Nevøen ble bare
46 år gammel, og etterlot seg kone og ett barn. Inntil sønnen var myndig, tok
konen seg av driften. Sønnen Gabriel Gordiola Balaguers (1855-1911) overtakelse
markerte et skille i glassverkets historie. Han kjøpte opp konkurrerende
glassverk, og erobret det internasjonale markedet med større kraft enn
tidligere. På denne tiden skjedde en utvikling innen glassindustrien, der
maskinene fikk større inntog. Flaskefabrikken Owens imponerte stort med sin
presisjon på maskinproduserte glassflasker. Den unge Gordiola holdt fast på ideen
om å opprettholde den manuelle glassproduksjonen, da han mente maskinene var
mangelfulle. Som sin far, døde også han veldig ung. Bare 56 år gammel, etterlot
han seg kone og to sønner. Enkefruen overtok driften sammen med sønnene
Bernardo og Gabriel Gordiola Manera på henholdsvis 22 og 17 år. Begge guttene
ble dyktige glassmestere som holdt standarden på mallorkinsk glass på et høyt
plan. På produktutstillingen på Paseo de la Lonja i 1910, bygget guttene en
paviljong av hundre tusen flasker, og gjorde seg dermed enda mer bemerket. Til tross
for krig og harde økonomiske tider, åpnet brødrene et glassverk i Pueblo
Español i Barcelona, der de reproduserte de tradisjonelle Gordiola-gjenstandene
fra tidligere tider. I samme tidsperiode åpnet de et verk også i bydelen La
Portella i Palma.
De siste femti årene
har utviklingen vært stor ved glassverket. Produktene er nå representert på
samtlige kontinenter. Gordiola deltar på store utstillinger verden over med stor
suksess, takket være sine originale former og fargenes kromatikk. Et besøk ved
Gordiola er et kjennskap med en av øyas viktigste historiske skatter.
Kommentarer
Legg inn en kommentar