Det er første gang flyplassen El Altet arrangerer omvisning «bak kulissene». Den Norske Klubben var de første publikummere til å få oppleve livet på flyplassen på nært hold. El Altet er den 5. mest trafikkerte flyplassen i hele Spania.
På norsk ønskes vi velkommen. Ledelsen har lagt seg i tøylene for å behage
norske ører. Selveste direktøren ved fl yplassen,
Santiago Martínez Cava, tar imot oss sammen
med visedirektør Carlos
Fabra. Vi blir ledet inn i flerbrukssalen.
I den store salen er et podium og tilhørende
sitteplasser
for publikum. Et
langbord er dekket opp til frokost-buffet for
gjestene. Ledelsen tar seg god tid til å
snakke med gjestene, og stemningen er lett
og ledig. På meget god engelsk
holder de en presentasjon om El Altet. På
storskjermen kan vi lese «Den
Norske Klubben Costa Blanca» med store
bokstaver. De har forberedt besøket
godt, og vi føler oss beæret over å være fl
yplassens priviligerte gjester for en dag. Flyplassens egen
presentasjonsfilm viser lufthavnens
offentlige yter, men snart skal vi inn der
publikum ikke har adgang, vi skal «bak
kulissene». Vi får utdelt adgangspass og
oransje vester. På forhånd har vi
sendt inn kopi av pass på samtlige gjester.
Reglene er strenge, og både ledelsen og vi
som besøkende må sjekkes inn via
innsjekkingsskrankene på lik linje med fl
ypassasjerene. Av med støvler og
klokke, og lommene tømmes før vi blir
scannet gjennom sikkerhetskontrollen.
På vei til gaten får vi mange
forundrende blikk, men vi er prominente gjester
og lar oss ikke mukke. Staselig blir
vi geleidet av tre fl yplassansatte,
forruten ledelsen, som med adgangskortene åpner
alle sluser ned til bakkeplan.
Vi befinner oss nå ved
rullebanen. Et Norwegianfly fra Oslo skal
lande om 7 minutter, og deretter taxe inn til
landgangen. Før i tiden ble parkeringen av flyet
gjort ved hjelp av bakkemannskap med rød og grønn
veiviser. I dag foregår dette med et
avansert system, noe som best kan forklares som
et elektronisk skilt. Så avansert er det at «skiltet»
gjenkjenner flytypen
som kommer, og
beregner dermed plass og posisjon. Piloten følger
signalene som ses som to grønne streker på
det elektroniske skiltet. De fungerer som
peilepinner, og piloten vet nøyaktig når og hvor han skal
stoppe flyet. Det er stor beredskap
rundt en ankomst. Bakkepersonalet jobber på spreng for
at alt skal gå knirkefritt. Så fort
landgangen er koblet til, er bilen med kofferttilhengerne på plass og bakkemannskap tømmer de tre bagasjerommene. En liten lastebil kobler
slangen til det underjordiske røranlegget med drivstoff. Personalet kan fortelle at selve
drivstofftanken befinner seg på et annet sted på flyplassområdet,
og at drivstoffet går i rør under bakken og
forsyner flyene via pumpebiler. Et tredje kjøretøy
ankommer, en lastebil med spesialrampe for
rullestolbrukere, hvor rampen blir koblet
rett på flydøren. Flyet gjøres klart før det igjen
skal sette ferden mot nord, noe vi selvfølgelig skal
overvære fra høyere hold. Imens sjekker vi ut
bagasjebehandlingen to etasjer under
bakkeplan. Kilometer på kilometer med bagasjebånd, helt
konkret 18 kilometer bånd befinner seg her.
Det er en evig motordur i «bagasjerommet»,
gule bokser med kofferter farer gjennom båndsystemet
som minner mest om en berg og dalbane
i beste Terra Mítica-stil. Samtlige kofferter
blir scannet 360 grader, og ved uregelmessigheter
blir kofferten automatisk skjøvet tilside for nærmere
undersøkelse. Hele 3 millioner kilo
bagasje blir behandlet her per år, men kapasiteten er det
dobbelte. Vi ser den ene «Oslo-kofferten» etter
den andre gli lett gjennom scanneren, ingen
tvilsom bagasje i sikte!
Telekommunikasjon
Å forstyrre
flyvelederne er risikofylt. Derfor
nøyer vi oss med en like
viktig post, nemlig
kontrollrommet til
telekommunikasjonsavdelingen. Rommet er stort med store
glassyter som gir oversikt over
rullebanen. Det er herfra alle
små og store
uregelmessigheter styres og
kontrolleres. - All informasjon
kommer ferdig programmert,
sier Eduardo Ferrer som
jobber på avdelingen, - to
ganger i året arrangeres det
konferanser der flytider blir satt. De største
flyselskapene
får de beste
flytidene. For eksempel så er
ankomsten av flyet vi tok imot i sted programmert for
et halvt år siden. Dersom
det oppstår en forsinkelse
eller andre ting som endrer
det oppsatte programmet, så er det vår oppgave å
reorganisere
det. Du kan si at vi jobber med dagen i dag, i nåtid. Pilotene ber
alltid om en preflight
bulletin før avgang for å undersøke
om det er endringer i
det oppsatte programmet. Fra de store
glassytene kan vi se
Norwegian-flyet ta av. Det er tett
trafikk, det ene flyet etter det
andre tar av og lander
omhverandre. Det er her
flyvelederne har full kontroll, og der
vi nødig vil bryte
konsentrasjonen med uventet visitt fra
en nysgjerrig
tilskuerskare som har følt på
flyplasslivet for en dag.