Flamenco er en musikk- og dansestil
med røtter i Andalucía. Flamencoen, slik vi kjenner den i dag, kan dateres
tilbake til 1800-tallet til andalusisk musikk og dans.
Det finnes flere teorier om dens
opprinnelse, men ingen av teoriene kan egentlig bekreftes da historien ikke
forteller stort om dens opprinnelse. I RAEs leksikon assosieres flamenco med
sigøynerne, men selv om denne gruppen ikke representerer opphavet til
kunstformen er det ingen tvil om at de har hatt stor innflytelse på den. Den
mest utbredte teorien er at flamenco oppsto i Andalucía etter maurertiden, og
at kunstarten var et resultat av det flerkulturelle samfunnet bestående av
maurere, sigøynere, spanjoler og jøder. Det man vet med sikkerhet er at
flamencoen oppsto i Andalucía, der kunstformen er erklært andalusisk historisk-
og etnologisk kulturminne.
Sangen, dansen og klappingen er
basisen i flamenco. De siste årene har flamenco også blitt veldig populært i
sydamerika. I Guatemala, Costa Rica, Panama, El Salvador og
Puerto Rico finnes det flere flamencogrupper og akademier. I Japan er
kunstarten så populær at det finnes her flere flamencoakademier enn i Spania. I
november 2010 erklærte Unesco flamencoen for verneverdig kulturskatt.
Historien
I 1783 igangsatte Carlos II en
regulering av den sosiale situasjonen for sigøynere. Dette ble en "før og
etter" for sigøynerne som med dette fikk mere håndfaste rettigheter etter
årevis med forfølgelse og ekskludering. Etter uavhengighetskrigen i Spania
(1808-1812) utviklet det seg en etnisk stolthet blant folket, og sigøynerne ble
sett på som viktige i den andalusiske kulturen. Etter hvert ble det åpnet
syngekaféer (cafés cantantes) der man kunne drikke og se på musikalske show
samtidig. Musikk blandet med alkohol var ikke alltid en like god blanding, og
folket vendte ryggen til disse stedene. I biografien om flamencoartisten
Fernando de Triana kan man lese at allerede i 1842 fantes det en syngekafé i Triana,
som i 1847 fikk navnet Los Lombados etter Verdi-operaen med samme navn. Her
kunne hvem som helst opptre, uansett musikksjanger. Det fantes ikke noe sterkt
samhold mellom flamencoartister på den tiden før Silverio Franconetti i 1881
åpnet en ren flamenco-kafé. Flamenco-kaféer ble en trend i de sydlige delene av
Andalucía, og et viktig sted for artister der flamencoen ble dyrket som den
kunstarten vi kjenner i dag.
"Flamenkismen" blir i Real
Academia Española definert som "lidenskapen for flamencoens tradisjoner
etcetera", en betegnelse som i hovedsak omfatter både flamencomusikk, sang
og tyrefektning. Disse tradisjonene ble sterkt kritisert av 98-generasjonen,
der samtlige medlemmer var i mot flamencoen og det den representerte. Forfatteren
Eugenio Noel fra Madrid ble flamencomotstandernes fremste talsmann. Han
sammenlignet flamencoen og tyrefektingen med Spanias ondskap. Han mente at
uteblivelsen av slike barbariske tradisjoner i moderne europeiske stater kunne
tolkes som et resultat av høyere sosial status og økonomisk utvikling. Dette
gjorde at det i flere tiår var et stort skille mellom flamencoen og de
intellektuelle i Spania.
I perioden 1920 til 1955 ble
flamencoshow fremført i tyrefekterarenaen og i teatrene under betegnelsen
"opera-flamenco". Betegnelsen var en økonomisk strategi da opera ble
skattebelagt med kun 3 prosent, mens andre musikalske fremføringer ble
skattebelagt med 10 prosent. Showene spredde seg til hele Spania og til de
største byene i verden.
Flamenco ble populært og feide alle
andre stilarter bokstavelig talt av scenen. Det ble innført flamenco i lettere og
gladere varianter som cantiñas, cantes de ida y vuelta og fandango. Puritanerne
kritiserte disse "løsaktige stilartene", og da spesielt bruken av
falsett og den "vulgære gaitero-stilen". Som gode puritanere
arrangerte poeten Federico García Lorca og komponisten Manuel de Falla en
sangkonkurranse i den tradisjonelle sjangeren "cante jondo" i Granada
i 1922. Begge kunstnerne anså flamenco som folklore og ikke som scenekunst. De
var bekymret for at den massive suksessen til flamencoen ville begrave dens
virkelige røtter. Kun de som hadde virkelig lidenskap for cante jondo fikk
delta i sangkonkurransen. I juryen satt Antonio Chacón, datidens fremste sanger
av cante jondo. Vinnerne ble "El Tenazas", en profesjonell sanger, og
Manuel Ortega, en åtte år gammel gutt fra Sevilla som med konkurransen fikk start
på en livslang karriere under artistnavnet Manolo Caracol. Sangkonkurransen i
seg selv ble en fiasko med dårlig respons. Manglende kunnskaper om flamenco hos både
Lorca og Falla gjorde ikke saken noe bedre. De var innstilt på å finne en
purhet som ikke fantes i en stilart basert på individuell innovasjon. Etter
denne fiaskoen, overtok 27-generasjonen stafettpinnen. Med genuin interesse og
dyp kjennskap til flamencoen, klarte de å innføre flamencoen som en legitim
sjanger også blant de intellektuelle.
På 1970-tallet gjorde utenlandsk
musikk sitt inntog i Spania. Musikk fra USA og resten av Europa gjorde at
spanske musikere begynte å eksperimentere med andre stilarter. Resultatet ble
flamenco fusjon. Rocio Jurado gjorde flamenco mer internasjonal tidlig på
70-tallet. Hun byttet ut flamencodrakten med gallakjoler, og gjorde sangen mer
lettfordøyelig for det internasjonale markedet. Hun gjorde stor suksess i land
som Colombia, Venezuela og Puerto Rico. Musikkagenten José Antonio Pulpón så
også potensialet i å fusjonere selve artistene og deres stilarter. Den mest
revolusjonerende fusjonen var da Antonio Chacón begynte å samarbeide med Ramón
Montoya. Sammen dannet de grunnlaget for en ny type moderne flamenco. Deretter
fulgte et fruktbart samarbeide mellom gitaristen Paco de Lucía og sangeren
Camarón de la Isla. Da duoen gikk hver sin vei, ble Camarón en legende i sin
sjanger mens Paco de Lucía rekonfigurerte hele flamencosjangeren ved å
introdusere stilarter som jazz, samt brasiliansk og arabisk musikk i tillegg
til å ta i bruk andre instrumenter som tverrfløyte.
Camarón og Paco de Lucía ble
foregangsmodellene for 1980-tallets flamencoartister. De tok steget enda lenger
og fusjonerte stilarter man aldri før ville ha fusjonert. Epoken går under
navnet "Movida Madrileña" og omfatter et musikalsk univers bestående
av flamenco, jazz, rock, pop, blues og Ketama. Musikksjangeren kalles ny
flamenco. Innenfor denne sjangeren finner vi artister som blant annet Rosario
Flores (datter av Lola Flores) og Malú (niese av Paco de Lucía og datter av
Pepe de Lucía), som begge har stor suksess med hver sin individuelle stil med
røtter i flamencoen.
Kommentarer
Legg inn en kommentar