Intervju med Pedro García Aguado og Francisco Castaño


Rundt 900 personer deltok på konferansen “Aprender a educar” (lær å oppdra), som fant sted i auditoriet i Teulada 11. mars. Konferansen ble holdt av den kjente vannpolo-spilleren
Pedro García Aguado, også kjent som Hermano Mayor fra tv-programmet med samme navn, og hans kompanjong Francisco Castaño, som er ungdomsskolelærer. Begge er de spesialister på håndtering av vanskeligstilte barn og ungdom. Mens Francisco Castaño hjelper familiene ved egen konsultasjon, gjør Pedro García Aguado det samme i eget tv-program i beste sendetid på tv-stasjonen Cuatro. Sammen har de utviklet prosjektet “Aprender a educar”, som består av å holde konferanser i det ganske land. Nylig ga de også ut boken med samme navn, der de gir nyttige tips om hvordan man forebygger problemer i barne- og ungdomsstiden.

“99% av ungdommene med vanskeligheter, skyldes mangelfull oppdragelse. Derfor er det viktig å lære å oppdra fra år 0 for å forebygge”. Slik startet konferansen, der Pedro García Aguado bruker egne erfaringer som tidligere rusmisbruker for å formidle budskapet. Med et liv i toppeliten i spansk idrett, med verdenstitler og nasjonale titler, fikk livet en helomvending da festing og natteliv førte til ukontrollerte mengder alkohol og kokain. I elleve år har han vært ren, og egner seg nå kun til å hjelpe andre til å forebygge problemer i ungdomsstiden, via konferanser, eget tv-program og eget senter i Barcelona, Centro Tempus.

 Les artikkelen herPedro García Aguado og Francisco Castaño snakket om hvordan oppdragelsen og skolegangen har utviklet seg de siste 25 årene, fra streng disiplin til dagens moderne og frie rammer. De refererte også til reelle og selvopplevde tilfeller, viste videoklipp og utførte rollespill for å fremstille de forskjellige type foreldre, og understreket at foreldrerollen ikke må forveksles med kameratrollen.

“Både Pedro og jeg jobber med vanskeligstilte barn, jeg i konsultasjon og Pedro på tv. Vi arbeider også sammen ved senteret vårt i Barcelona. Her oppdaget vi at 99% av ungdom med dårlig oppførsel, skyldes mangelfull oppdragelse. Mens 1% kan ha en patologi eller forstyrrelse. Dermed gikk vi igang med forebyggende arbeide. Dette gjør vi med konferanser, workshops, bokutgivelse og muliggens en ny fremtidig bokutgivelse”, sier Francisco Castaño til españa24.

“ Vi så et behov, for foreldre kom til oss når det var for sent, når foreldrene ikke klarer lenger, når barnet ikke hører etter. Vi tenkte at “vi skal hjelpe deg med intervensjon og handle i øyeblikket”, men hvor mange barn i alderen 0 til 12 år finnes det ikke? Veldig mange! Vi fokuserer på foreldrene til disse barna. Måten å gjøre det på er å forebygge, selv om dette heller ikke er en magisk formel. Det handler mest om sunn fornuft. Det vi må unngå er å bruke fysisk makt”, sier Pedro.

På spørsmål om det ikke burde finnes en Hermano Mayor for voksne, for foreldre som trenger oplæring i oppdragelse, svarer Pedro at  han selv har hatt ideen.

“Jeg foreslo det en gang, men det er ikke like attraktivt. En voksen vil aldri oppføre seg sånn foran et kamera. Når seerne ser programmet så vet 90% av dem at foreldrene er ansvarlige for barnas oppførsel. Det som gjør mest inntrykk på skjermen er hvordan barna oppfører seg. Det selger mer. Men selv om opplæring av foreldre ikke selger, så vil ikke det si at det ikke finnes et behov. Derfor gjør vi det vi gjør”, sier Pedro.

At begge selv er foreldre er en stor fordel i forhold til behandling, forståelse og empati. Evnen til å kommunisere med ungdommen og sette seg inn i deres situasjon er grunnleggende.

“Det er som Francisco sier, at jeg ofte kan svare umiddelbart på ungdommens motsvar, noe ikke alle kan. Det er nok på grunn av min egen erfaring med to års terapi ved et senter med 50 personer og én terapeut. Jeg var først på den ene siden som rusmisbruker, og så på den andre som terapeut. Hvordan skal du få 50 hoder, som er veldig syke, til å ikke misbruke stoff i et helt år, i to år, i tre år? Du oppnår en viss stabilitet, kommunikasjonsevner og evnen til å endre folks tankemønster, et tankemønster som er ødeleggende og kan føre til misbruk, et tankemønster som rettferdiggjør tyranni og vold. Det er en evne man har”, sier Pedro.

Aprender a educar er et felles samarbeidsprosjekt mellom Pedro og Francisco. På spørsmåpl om hvordan de utfyller hverandre som team, er de skjønt enige i at begges ulike erfaringer og måten å se ting på, er essensielt.


“Første gang vi skulle holde en konferanse, satte vi oss ved et bord. Vi begynte å øve og det ble en konferanse der vi snakker sammen mer enn hver for oss på tur og orden”, sier Francisco.

“Jeg tror nok at hans erfaring som lærer, å ha holdt foredrag i lesesalen og bistått barn i en situasjon med fare for sosial ekskludering, mer som frivillig  innsats enn et resultat av hans studier i psykopedagogi, gjør at barna hører på han. Han er en mester. Sett han foran en elev og eleven får umiddelbar tillitt til han fordi Francisco har et inderlig ønske om å hjelpe. Jeg tror vi utfyller hverandre på denne måten, for vi er overbevist om at den verste gutten i klassen som oppfører seg aller verst, innerst inne har en god side som strever med å komme til syne. Jeg er sikker på, og det tror jeg Francisco også er,  at ondskap som en patologi, er noe som kommer til deg eller som du fødes med. Du kan bli psykopat eller du kan fødes psykopat. Men en helt normal gutt som har vokst opp i en helt normal familie, er ikke ond. Det kan være omstendighetene som gjør at han oppfører seg på den måten. Jeg tror dette er noe som knytter oss sammen”, sier Pedro.

 “En annen ting som er viktig er “feeling”, sier Francisco, “første gang jeg møtte han, når han kom til meg på skolen før han ga ut boken “Mañana lo dejo”,  så var det umiddelbar kontakt.”

“Han lurte meg”, skyter Pedro inn og ler, “jeg hadde akkurat skrevet bok og var akkurat blitt frisk. Han hadde elever med rusmisbruk og spurte meg om ikke jeg kunne komme å holde foredrag på skolen om egne erfaringer og hvordan jeg kom meg ut av rusmisbruket. Første gangen jeg holdt foredraget så lurte han meg til å hode tre til”.

I dag samarbeider de om prosjektet “Aprender a educar” og holder konferanser rundt omkring i hele Spania. De har utgitt boken med samme navn, og avslører at de går svangre med et nytt bokprosjekt. For mer informasjon, se www.aprenderaeducar.org
 

Kommentarer