Paris,
Mumbai, Hong Kong, Dubai, USA og Madrid er alle nedslagsfelt for den luksuriøse
gullsmedkjeden Kiros Jewels S.L., en av verdens største produsenter av smykker
i gull og edelstener. Kjeden inngår i det multinasjonale KGK Group med over hundre
års erfaring i behandling av edelstener fra egne miner. Spanias Beste har møtt
presidenten av selskapet.
I den fineste gaten i Madrid, Calle
Serrano, finner vi Kiros Jewels S.L. Utsalget med tilhørende kontorer er hovedsete
for det luksuriøse merket. Store glassflater viser eksempler på luksuriøse
kreasjoner. Glassdøren er stengt, og en må ringe på for å komme inn. Vi blir
servert champagne og konfekt mens vi venter på å bli mottatt av presidenten.
Utsalget har et venteværelse i form av en liten bar. Her kan kundene også prøve
smykker i ro og mak mens de nyter dråper nesten like edle som smykkene de
prøver.
Etter fem minutter kommer presidenten
selv og viser oss inn i det aller helligste, forbi velvet og inn på presidentens
kontor. Sekretæren serverer oss kaffe og småkaker. Som gjest føler en seg
velkommen hos den anerkjente gullsmeden. Manish Jain er selv fra Jaipur (India),
og kommer fra en familie som startet bearbeiding av edelstener allerede i 1865.
Manishes oldefar la grunnlaget for familieimperiet som har gått i generasjoner.
Dagens generasjon startet med produksjon av smykker for 15 år siden. I dag leverer
de smykker til mange ledende merker og utsalg verden over.
Kiros Paris
For ett år siden lanserte Manish Jain
sitt eget merke "Kiros". Merket selges i egne utsalg og andre
gullsmedsforretninger i hele verden. Smykkene er unike og vakre. Han forteller
oss om siste skuddet på stammen "Kiros Paris". Dette er et
samarbeidsprosjekt med den kjente franske smykkedesigneren Yacine Challal. Hans
røde tråd i arbeidene er "minimalistisk kvinnelighet". Han mener at
smykker skal være behagelige og skinnende, at smykker skal bæres som mantra av
dagens moderne multi-tasking kvinner i jakten på den lille spesielle tingen som
forvandler hele hennes outfit. Challal mener at det skal være naturlig for en
kvinne å bære sitt favorittsmykke, som er lett i vekt, som er komfortabelt og
høyst personlig. "Smykker er intimt - som en parfyme. Det berører din hud
og avslører noe om deg som person", uttaler den franske designeren hvis
"second skin-ikoner" har delikate linjer og fantastiske detaljer.
Produsent, grossist og detaljist
Manish Jain forteller om
smykkeproduksjonen. - Vi har tre fabrikker, og er ledende på produksjon av
gullsmykker. Vi fungerer både som produsent, grossist og detaljist. Som produsent
og grossist leverer vi smykker til utsalg i hele verden. Som detaljist selger
vi smykker i egne utsalg. Prisene ut til forbruker blir dermed lavere, siden vi
unngår mellomledd, forklarer Manish Jain og avslører samtidig at han gjør
eksklusive hjemmebesøk.
- Jeg selger personlig smykker rett
til forbruker i deres egen stue. Dette er gjerne en forbruker som kjøper for
flere tusen uten å nøle. Eller det kan være en gruppe venninner som samles. Da
foregår ofte handelen ved hotellsuiten, sier Manish Jain som besøker Benidorm
titt og ofte. - Jeg innlosjerer meg alltid på Hotel Bali, et nydelig hotell.
Manish Jain kaller på
butikkbetjeningen. En ung jente kommer med flere displayputer fulle av smykker
i alle fasonger og varianter - gult gull, hvitt gull, svart gull, edelstener av
alle typer. Smykkene er unike, og ulikt alt annet en ser i de tradisjonelle
gullsmedene. Manish Jain og den unge jenta veksler på å vise frem smykkene. Det
utarter seg en seanse med smykkeprøving. En øredobb blir forsiktig plassert på
øret til undertegnede. Øredobben er full av glitrende stener der den kryper
oppover øreflippen. Matchende ring, som går over to fingre, blir plassert på
lange- og ringefinger. Armbånd som går over hånden i stedet for over
håndleddet. Maken til kreasjoner er ikke alle forunt.
Stor bagasje
Manish Jain er naturlig nok svært
engasjert, og er sitt eget merkes beste ambassadør. Men vi får inntrykk av at
presidenten har mer bagasje enn han gir uttrykk for, og får han til å fortelle
mer om seg selv. Og vi hadde rett. Bagasjen er større enn som så. Han refererer
stadig til sin partner i Hong Kong, en viktig forretningsmann i Asia som eier
flere femstjerners hoteller med syvstjerners under bygging, og flere diamant-
og andre edelstensminer på det asiatiske kontinentet. Deres felleskap forenes i
selskapet SSG, grunnlagt i 2009, med hovedkontor i Hong Kong. Selskapet driver
med finansiering og investeringer i store utbyggingsprosjekter. Datterselskapet
SSG Capital Partners III L.P har fokus på investeringer i øst- og sydøst-Asia.
Manish Jain er direktør ved selskapets indiske filial, og ansvarlig for
investeringsprosjekter i hele India. Selv har han fjorten års erfaring med
investeringer fra flere store selskaper.
Til tross for sin unge alder, 40 år,
er Manish Jain er erfaren forretningsmann som kombinerer store
forretningsprosjekter med sin lidenskap for smykker. Han bedyrer at også gull
og edelstener er gode investeringer, og jo færre ledd desto bedre blir
investeringen. Som produsent med lave marginer blir forholdet mellom
innkjøpspris og verdi interessant for sluttforbrukeren. Og som han selv sier:
det er bedre med en liten pose diamanter på innerlommen enn sparepenger på
bankkontoen!
Kommentarer
Legg inn en kommentar