Det Gode Kunstnerliv - Lise Fløistad

“Jeg er en norsk kunstner, som i perioder oppholder meg i Spania, med røtter fra flere kontinenter. Min mor var amerikansk, min fra norsk, og jeg oppvokst i India med en tibetansk dadda. Mine inspirasjoner har alltid vært trukket fra disse forskjellige, motsigende kulturer. Kunsten er basert på inngående, personlig observasjon av menneskets natur. Gjennom årene har de vært bearbeidet, og blitt en integrert del av min kunst. Jeg bruker et mangfold av medier for å skape disse arbeidene, og rammene er en viktig del av helheten.”

Dagens utflukt er et kurssted i Villajoyosa, i den rurale delen, helt nede i strandkanten. Etter noen bomturer, finner vi rett vei, en revne i landskapet der vær og vind har formet underlaget gjennom tidene. I enden finner vi paradiset, en stor finca langs med stranden, idyllisk med hvit kalkstensfasade og blå karmer. Her bor Lise Fløistad (60 år), en fargerik multikunstner med en like fargerik bakgrunn. I dag er siste dag på kunstkurset hun arrangerer. Det er tidlig om morgenen, og kursdeltakerne har ennå ikke kommet. Lise stråler om kapp med solen, og kaffen står klar på den innbydende terrassen.

Lises morsmål er engelsk og norsk, men etter mange år i Spania er damen trespråklig. Resultatet er en herlig blanding av alle tre språk, gjerne i en og samme setning. Hennes mor var fra New York, faren fra Arendal og selv er hun født og oppvokst i Calcutta og har bodd over store deler av verden. Den flerkulturelle og fargerike bakgrunnen har preget henne og inspirerer hennes kunst. Hun ønsker å understreke at hun ikke er kunstmaler, men multikunstner med collage som spesialitet. Kursene hun holder er kreative kunstkurs.

- Jeg er fulltids kunstner og eksperimenterer med mange forskjellige materialer når jeg lager collage, sier Lise, - det kan være materialer fra naturen eller menneskelagde materialer.

Denne månedens kurs dreier seg om collage på glass. Elevenes arbeider ligger klare til å tas fatt på. Bord er satt opp rundt om i hagen, og under presenningen ligger kunstskattene som ennå ikke er helt ferdige. Jeg får en sniktitt på noen av arbeidene - glasstallerkener med collage av forskjellige materialer. Her er gulltråder, stoffbiter, foto og utklipp fra ukeblader om hverandre.

- Det som er en utfordring er at materialene limes på fra bunnen av tallerkenen, så elevene må tenke speilvendt, sier Lise og viser en nydelig tallerken med gulltråder og stoffbiter.

Kursene til Lise går over tre dager. Hittil har hun holdt sporadiske kurs i den perioden hun er i Spania. Hun bor deler av året i Arendal, og pendler mellom bopelene. Planen er å holde ett kurs i måneden fra våren av. Hun holder også lengre kurs med en ukes varighet.

- I ti, tolv år har jeg arrangert ukeskurs for grupper fra Norge. Da får alle et enerom og tre retters lunsj inkludert i prisen. Vi lager middag sammen ute på sommerkjøkkenet, sier Lise og peker på pergolaen lengst ut mot havet. Omgivelsene er simpelthen idylliske, og det er ikke rart at Lise har gjentakende elever som kommer igjen år etter år. Stedet må bare oppleves. Og når du i tillegg får utfolde de kreative evnene, ja, da opplever du det gode kunstnerliv.

Lise er en utadvendt dame, en humørspreder av natur. Uselvisk gir hun av seg selv og deler kunsten, kunnskapene og evnene med andre.

- Jeg vil ikke skryte, men jeg tror at jeg har evnen til å få folk til å komme i kontakt med sine kreative evner. Alle har vi kreative sider, men det gjelder å gå forbi frykten. Det er nok en blanding av medfødte evner og utdannelse som ligger bak, sier Lise som kan vise til kunststudier ved en av USAs beste kunstakademier, Rhode Island School of Design. Ved Sydney College of Art tok hun master i skulptur. Hennes kunstneriske omfang er vidt, noe både hage og innredning bærer preg av.

På vandring gjennom den nydelige hagen, dukker de underligste figurer opp. Noen er figurative skulpturer, andre verk er av non-figurativ art som utfordrer fantasien og hver enkeltes kreative tolkning. Innredningen i fincaen er også veldig særegen med kunstverk av alle slag. Bak sofaen står en bokhylle av mur og tykt treverk, særegen, unik og vakker. Flotte collager pryder veggene, og et speil fanger min oppmerksomhet. Fem små speil henger under hverandre med rammer som ser ut til å være myke puter, originalt og dekorativt. Damen har utvilsomt fantasi.

I annen etasje, med utsikt over havet, ligger atelieret. Et stort rom med store arbeidsbord og materialer i alle varianter. Sakser, kniver og alt som trengs av utstyr for å lage collage og kunst generelt. Her tilbringer Lise store deler av dagen. Hun koser seg med sin produktive hverdag som heltids kunstner. Å se utover havet er beroligende og inspirerende. Selv innendørs, riktignok med døren åpen, kan man høre bølgenes sus. Lise forteller at fincaen er 170 år gammel, og ble kjøpt av hennes foreldre i 1966. Eiendommer av dette slaget er en sjeldenhet i dag, en genuin perle som Lise gledelig deler med andre.
Klokken begynner å nærme seg halv elleve og de første kursdeltakerne har kommet. De ønskes velkommen med glede, smil og en kopp kaffe, klare for en seks timer lang kursdag. På vei ut bemerker jeg den fine inngangsporten i smijern.


- Ja, det var en gave fra Ferdinand Finne, en god venn av familien, sier Lise og gjør seg klar for kursstart. Som kjent var livskunstneren Ferdinand Finne svært glad i Spania, og bodde 25 år på Mallorca og Ibiza. Det er lett å tenke seg at han ved Fløistad-familiens residens befant seg i sitt ess, akkurat her hvor Lise i dag lever det gode kunstnerliv.

Vil du vite mer om Lise og Lises kurs, se
lisefloistad.net