Filmskaper og alt-mulig-mann Torben Thøger

Komponist og filmprodusent Torben Thøger er overbevist om at det er solen som tiltrekker så mange nordboere til området. På spørsmål om hvorfor han selv flyttet hit, kommer svaret kontant: - solen! Jeg er overbevist om at solen er hovedårsaken til at nordeuropeere velger å bo akkurat her.

Hadde det ikke vært sol her, tror jeg neppe det hadde vært noe særlig med folk her da det er mange andre land som har bedre struktur, men som mangler klimaet, sier Torben.


Det er nettopp solen som ga inspirasjon til siste filmprosjekt "Får du nok sol?", en dokumentarfilm som forøvrig deltar på årets filmfestival i Alfaz del Pi under kategorien kortfilm. Dette ble offentliggjort av ordfører i Alfaz del Pi, Vicente Arques, under premieren på filmen i Casa de Cultura 19. mai. 

- Jeg så hva solen gjør for meg, min helse og mitt velvære. Jeg ble nysgjerrig på å finne ut mer om solens og varmens påvirkning på mennesket, og hva solen egentlig betyr for oss, sier Torben som i dag driver målrettet reklamekampanje for filmen på digitale medier rettet mot det norske markedet. Bare den første uken etter premieren har filmen oppnådd 2000 visninger på Youtube, noe Torben selv er godt fornøyd med.

- Jeg er veldig fornøyd med aksepten filmen har fått, og regner med å nå 10.000 visninger i løpet av juni-måned. Det som er fint med publisering på nett er at filmen blir sett av de som har interesse av å vite om sol og D-vitamin. Publikum leter etter filmen som dermed treffer rette segment, mens på tv treffer den alle uansett interesse. Det er det som er unikt med internettlansering. Statistikker viser at hele 5400 nordmenn søker etter informasjon om D-vitamin på nett hver måned.

Torben brukte ett år på å lage filmen, alt i egen regi. Han står selv for alt fra filming til intervjuer, musikk, klipping og redigering. Han er en egenhendig alt-mulig-mann innenfor sitt felt. Han er en kreativ sjel med mange ideer. Slik har han alltid vært, helt fra barnsben av. Torben reiser seg opp og henter en "scrapbook" med avisutklipp fra hans barndoms Århus i Danmark.

- Jeg var en barnestjerne, sier Torben og viser frem avisutklipp av seg selv som barn. Han opptrådte som sanger i dansk radio. Som barn fikk han pianotimer og sangundervisning. I sine ungdoms år dannet han et rockeband og fremførte egenkomponerte sanger. Bortsett fra en tiårs periode som sjef for et reisebyrå i Tjæreborgkjeden i Odense, så er det musikken og filmen som har opptatt Torbens tid mest. I 2001 ble han ferdig utdannet film- og tvproducer.

- Fra midten av 80-tallet har jeg drevet kun med musikk og film, sier Torben som kan skryte av å ha ligget mange ganger på hitlistene i USA innenfor genren New Age. Når det gjelder filmen, så har Torben spesialisert seg på reklamefilmer, og har levert et femtitalls reklamefilmer til lokale bedrifter på Costa Blanca. Bedriftene publiserer så disse på sine nettsider og på nettet generelt. Filmene til Torben skiller seg ut fra andre reklamefilmer, da de produseres i dokumentar-stil.

På spørsmål om hvorfor han valgte å flytte til Spania, kan han ikke unngå å bringe på bane det spirituelle.

- Jeg liker det spirituelle og alternative, sier Torben og smiler. Han drar frem en pendel og begynner å fortelle. - I 2003 gikk jeg til en klarsynt som sa at jeg ville møte en sydeuropeer. Hun beskrev personen i detalj. Denne personen skulle hjelpe meg med å få musikken min ut i verden. Deretter gikk jeg til en annen klarsynt som fortalte meg det samme. To personer kunne ikke ta feil, og jeg fikk lyst til å lete etter denne personen. Jeg tok en rundreise fra Madrid til Barcelona, men fant ingen. Og det er her pendelen kommer inn. Jeg brukte et diagram med koordinatorer og førte pendelen over. Aksen viste Alicante. Jeg lette på nettet etter musikk og PR (public relations) i Alicante, og fant Pepe Bornay. Jeg ringte han med det samme, alt skjedde på fem minutter. Når han tok telefonen var det akkurat som han kjente på meg, at han hadde ventet på min telefon. Vi avtale å møtes.  Det viste seg at beskrivelsen fra den klarsynte var riktig, og siden har vi samarbeidet om mange prosjekter. Kona og jeg kjørte kysten opp og kysten ned, fra Barcelona til Estepona, men la vår elsk på Altea.

Og her sitter vi, i Altea, høyst oppe i Altea Hills med utsikt over Middelhavet. Her har Torben sitt eget lille studio. Et keyboard og en datamaskin, et kamera i full HD kvalitet og audioutstyr er alt som skal til i dagens moderne film- og musikkverden. Et stort panorama vindu bringer sollyset inn i studioet. Her er Torben i sitt ess. Her lar han inspirasjonen få fri utfoldelse på en solfylt dag.        

Kommentarer