En slankers erkjennelser

“Det startet med at jeg fikk øynene opp for hvor vanskelig det er å holde seg sunn og sprek bare med mat, selv om vi prøver så godt vi kan å velge riktig”.



Tekst: Unni Furseth Warpe
Publisert i Spanias Beste

Det er rett og slett ikke nok næring i mesteparten av maten, vi spiser oss ofte mette uten å tilføre kroppen stort av det den trenger for å fungere korrekt. Det har skjedd at jeg har angret på at jeg har kastet meg over all denne sunnheten og sannheten, for jo mer jeg lærer, desto mer forferdet blir jeg over hvordan jeg har levd, og hvordan jeg har latt barna mine leve, fram til for bare et par år siden.

All denne kunnskapen førte til at jeg måtte sette store spørsmålstegn ved livsstilen vår. Stress minsker forventet levealder med 9-17 år, overvekt med 8-9 år, mangel på fysisk aktivitet med over 10 år... Jeg lå ikke så innmari godt an.

Tilfeldighetene ville at jeg begynte å arbeide med distribusjon av kostholdstilskudd for to år siden, og fikk en masse livsviktig informasjon og inspirasjon. Nå tar hele familien tilskudd av antioksidanter, klorofyll og l-arginin daglig, i tillegg til at vi har forbedret spisevanene betraktelig. Kroniske sykdommer er bare fjerne minner, og vi sprer kunnskap og helse rundt oss også.

Men det var de kiloene... Blant venner og bekjente har jeg gjennom årene blitt ”kakedama”, og det var synlig. Jeg har slanket meg siden jeg var rundt 16 år, og jeg kan tenke meg at jeg har gått ned minst 500 kilo, eller 1000, hvem vet. Jeg har prøvd det aller meste innen slankekurer, men samme hvor mye jeg har tatt av, har kiloene kommet tilbake i imponerende tempo, gjerne med et par til i samme slengen. Alle vet vi jo at det er en endring i kostholdet som skal til, og at ”mirakelkurene” ikke virker, men likevel er det så fristende å prøve... Vi vi jo gjerne fortsette å kose oss og spise alt vi liker, så hvis noe kan få oss slanke ved et mirakel, så er det vel verdt et forsøk, eller - ?

I desember i fjor var jeg atter en gang rundt 15 kilo for tung. Det finnes ikke noe skikkelig bilde fra da, siden jeg alltid unngår bilder når jeg er tjukk. Var tjukk! Julen kom, og det hjalp jo ikke det minste på vekta. I januar bestemte jeg meg, som jeg har gjort de fleste januarmåneder, at NÅ var det nok. Jeg bannlyste hvitt sukker, hvetemel, pasta, ris og poteter, og satte et foreløpig forbud om vin. Heldigvis liker jeg ikke verken øl eller sprit, men de har selvfølgelig heller ikke noe å gjøre i et sunt kosthold. Jeg begynte å gå turer igjen, for litt etter litt hadde aktivitetsnivået bare skrumpet inn til ingenting, etter mange år med alvorlige ryggsmerter, mye arbeid – og ja, latskap.

En dag var jeg med en gjeng som skulle begynne med enkel trening sammen, blant annet skulle vi gå i raskt tempo opp en lang bakke. Jeg ble forskrekket over at jeg bare såvidt greide å komme meg opp uten å stoppe! Den bakken ble min store utfordring i dagene og ukene som fulgte. Jeg sto opp en time tidligere, snublet av gårde i mørket, og løp 10 skritt den første dagen og 10 til hver dag etter det. Fra mandag til søndag var jeg der, og en vakker, virkelig vakker dag, løp jeg de 436 skrittene som skulle til. Hele bakken opp!

Samtidig med trimmen startet jeg en ny slankekur. Det dreier seg om en genial måte å holde seg sunn og sterk på, man mister fett og vinner muskelmasse. Selskapet vårt har nemlig lansert to nye produkter, en helse-shake og en energidrikk. Denne kombinasjonen har hjulpet meg ned på min nye vekt, men som alle slankere vet, så er det ikke det å ta av som er det vanskeligste. Det som virkelig er et problem er å holde seg der når man endelig når målet. Jeg har holdt vekten i flere måneder nå, og det har aldri i mitt liv hendt før.

Shake, ja... Hvilken erfaren slanker har ikke prøvd det, minst en gang hvert femte år... Jeg bare himlet med øynene da jeg hørte at vi skulle arbeide med shake. Jeg vet ikke hvor mange jeg har prøvd – søte, tynne, ekle melkedrikker som jeg aldri ble mett av, bare så kvalm at jeg måtte spise noe salt for å komme over elendigheten. Altså, shake PLUSS mat, i stedet for shake i bytte mot mat. Det kunne jo ikke gå bra. Men så tenkte jeg som så, at dette selskapet er virkelig seriøst, det har bare de beste produktene, de forsker i årevis før de lanserer noe nytt, så hvordan kunne de komme med noe søl? Dessuten tar jeg jobben alvorlig, og vil vite hva det er jeg anbefaler folk, så det er klart jeg måtte prøve. Du snakker om positiv overraskelse! Shaken er nydelig på smak, den gjør deg god og mett i flere timer, og den gir deg energi og rett og slett glede. Hvis du blir litt daff av og til på grunn av det reduserte kaloriinntaket, har vi den kjempegode og naturlige energidrikken, som fikser det på et øyeblikk. Det kunne bare ikke bli bedre!

Opplegget er enkelt: Først bytter du ut frokosten med en shake. Mange spiser ikke frokost i det hele tatt, og andre spiser hvitt brød, boller eller skadelige frokostblandinger. Denne shaken bader musklene i proteiner, den er kalorifattig og brenner fett. Du blir skjerpet og opplagt, ikke sulten eller slapp. Arbeidsdagen eller skoledagen får en helt annen start! Deretter spiser du en fornuftig lunsj. Innimellom kan du godt spise litt frukt, grønnsaker og rå nøtter. Så bytter du ut middagen/kveldsmaten med en shake. Og så må du selvfølgelig drikke rikelig med vann, og trimme minst en halv time fem dager i uka.

Nå som jeg har tatt av 17 kilo, holder jeg vekten ved å bytte ut bare ett måltid for dagen med en shake. Jeg er frisk og sprek, ikke sånn slapt tynn som jeg har vært mange ganger når jeg har tatt av minst like mye muskler som fett. Og når jeg legger meg om kvelden gleder jeg meg til morgentrimmen og kaffeshaken som jeg starter dagen med.

Å jobbe med å spre produkter som kan forbedre andres helse og økonomiske situasjon, er utrolig givende, og jeg er evig takknemlig for mitt nye liv uten sukker, smerter og sykdom. Vekttapet kom som en hyggelig ekstrabonus, og nå koser jeg meg med å hjelpe andre å nå sine mål.

Kommentarer