Help Piojitos tar det onde ved roten og garanterer en lusfri hverdag


Lusinfeksjon er helt vanlig i Spania og sprer seg som ild i tørt gress blant barn og unge. Korrekt behandling er alfa omega. Ved ¿Help! Piojitos tar de det onde ved roten og garanterer en lusfri hverdag.



Mange foreldre kjemper en evig kamp mot de ivrige lusene. Alle produkter og midler som brukes kan er prøvd, men allikevel får man ikke bukt med de små krypene. Kjenner du deg igjen? Lusene blir nemlig immune, og svært vanskelige å fjerne.

Mange foreldre kjemper en evig kamp mot de ivrige lusene. Alle produkter og midler som brukes kan er prøvd, men allikevel får man ikke bukt med de små krypene. Kjenner du deg igjen? Lusene blir nemlig immune, og svært vanskelige å fjerne. Esther María er én av mange mødre som kjenner problemet godt. Etter mange år som barnehagetante, bestemte hun seg for å virkelig gjøre noe med problemet. Syvende januar i år åpnet hun Marina Baixas aller første klinikk for behandling av lus.


- Jeg er fra Madrid. I min hjemby finnes flere klinikker for fjerning og behandling av lus, og derfra fikk jeg ideen om å starte min egen klinikk, sier Esther María.
Klinikken ligger i forretningsbygget Terramar, rett over veien for kjøpesenteret La Marina i Finestrat. Det er lyse og trivelige lokaler, et moderne venterom med leker for barna, som jo er den største kundegruppen. Det er en sterk, men frisk lukt i lokalet.
- Det er lukten av tetreolje du kjenner. Det er det jeg bruker for å fjerne lusene, sier Esther María, som akkurat har avsluttet behandlingen av en norsk skoleelev. Hun bruker ingen kjemiske midler i behandlingen, kun naturlig tetreolje og en støvsuger med filter og et munnstykke med kam. Hun bruker en kombinasjon av kjemming og suging for å få ut lusene. Det høres enkelt ut, men prosessen er noe mere omfattende enn som så.

- Aller først studerer jeg håret med lupe, sier Esther María og viser til to store, profesjonelle luper på stativ. - Her får jeg en ide om graden av lusangrep, og kan ut fra dette gi kunden et prisoverslag.

Prisene er det ingenting å si på. De varierer fra 39 euro til 79 euro, avhengig av mengden hår og hvor mye lus det er. Prisen overstiger aldri 79 euro, selv om behandlingen går ut over standard halvannen time.

Foran behandlingsstolen er det en tv-skjerm hvor barna ser på tegnefilmer under behandlingen. De får utdelt egne høretelefoner for å unngå forstyrrelser fra støvsugeren, som er plassert inne i et skap for minimal støy.

- Jeg deler håret inn i grupper og fordeler tetreoljen. Lusen liker ikke lukten og begynner å kravle rundt. De klamrer seg ikke lenger fast til hårstrået og er enklere å fjerne. Jeg fjerner så lag for lag til det ikke er mere lus eller egg igjen i håret.

Munnstykket på støvsugeren består av en luskam som byttes ut for hver kunde. Innenfor sitter et engangsfilter som samler opp lus og egg.

- Jeg vil at kunden skal føle seg sikker på at alt er rent og hygienisk. Derfor åpner jeg alltid engangspakkene med luskam og filter foran kunden. Og når jeg er ferdig, tar jeg filteret og fryser det fryseren i 48 timer før jeg kaster det. Slik er jeg helt sikker på at både lus og egg er døde, sier Esther María.

Etter behandling får kunden nøye instruksjoner og et kit for etterbehandling som de tar med seg hjem. - Snart får vi inn tetreshampo også, sier Esther María som litt etter litt utvider sortimentet med naturlige og effektive produkter for hygienisk behandling av hår.

Hun forteller at den største kundegruppen er barn og ungdom. 
- Blant ungdomsskoleelever har problemet økt i takt med den nye trenden med selfies og bruk av lue. Når man tar en selfie sammen med venner, så blir det gjerne intim kontakt og større fare for lusangrep.

Hun forteller også at det er flest jenter som får lus, og 27% av mødrene må også behandles.
- Jenter har en mye mer intim lek enn det guttene har. Dessuten har de langt hår, noe som øker sjansene for kontakt med lusangrep som følge.

Klinikken har vært åpen i snaut en måned, og Esther María er godt fornøyd med responsen. Selv promoterer hun klinikken via sosiale medier og ved personlig besøk på skolene i området. Også flere frisører viser interesse, og henviser kunder til klinikken for avlusing. At klinikken er den eneste i sitt slag i hele Marina Baixa, viser at prosjektet er innovativt og nyskapende. Og en økende kundemasse viser at behovet er tilstede.

Kommentarer