Hertuginnen av Alba

María del Rosario Cayetana Fitz-James Stuart y de Silva, hertuginnen med flest titler i hele verden. Hennes familietre går langt tilbake i tid med en rekke av hele 17 hertuger, helt tilbake til før Christoffer Colombus oppdaget Amerika.


Hertuginnen av Alba ble født 28. mars 1926 i Palacio de Liria. Selv om hun ble født i Madrid, følte hun sterk tilhørighet med Sevilla. Hun ble døpt i Kongens slott med Kong Alfonso XIII og Dronning Victoria Eugenia som godfar og gudmor.

Cayetana var etterfølger av Kong James II av England. Forgreningen går via kongens sønn James Fitz-James Stuart y Falcó, som han fikk med sin elskerinne Arabella Churchill. Hun var eneste datter av James Fitz-James Stuart y Falco, XVII hertug av Alba og María del Rosario de Silva y Gurtubay, hertuginne av Aliaga og markesinne av San Vicente del Barco.

Lille Cayetana ble foreldreløs da moren døde av tuberkulose bare 33 år gammel. Barndommen hennes ble preget av et liv i eksil og reiser over hele verden med sin far Jacobo Fitz-James. Etter hans død i 1953, fikk Cayetana tittelen som hertuginne. I løpet av få år, mottok hun hele 48 titler, og var dermed den personen med flest titler i hele verden.

12. oktober 1947 giftet hertuginnen seg med Luís Martínes de Irujo y Artacoz. De fikk 6 barn sammen, alle med adelige titler: Carlos hertug av Huéscar, Alfonso hertug av Aliaga, Jacobo jarl av Siruela, Fernando markes av San Vicente del Barco, Cayetano jarl av Salvatierra og Eugenia hertuginne av Montoro. Ekteskapet tok brått slutt etter 25 år da ektemannen fikk diagnosen leukemi. Han døde i Houston, Texas, der han mottok behandling for kreftsykdommen. Eugenia, hertuginne av Montoro, var bare fem år gammel. 

Seks år etter ektemannens død, inngikk hertuginnen på nytt ekteskapsløfter. 16. mars 1978 giftet hun seg med tidligere prest Jesús Aguirre, som ble den 18. hertugen av Alba. De fikk ikke barn sammen. Ekteskapet varte i 23 år, til ektemannen døde i 2001. "Jeg hadde aldri tenkt å gifte meg igjen, men det hele oppsto veldig spontant. Jeg følte et stort tap da min første ektemann døde, og tenkte at jeg aldri ville gifte meg igjen. Jeg var jo ikke lenger noen ungpike, og jeg hadde seks barn......Så mitt ekteskap med Jesús var en uventet gave. Jeg trodde jeg aldri ville finne slik lykke igjen", uttalte hertuginnen. Cayetena og Jesús møtte hverandre i Marbella, hjemme hos hertugene av Arión. Dette ble begynnelsen på et langt forhold, men alt var ikke bare fryd og gammen i begynnelsen. Dette bekrefter hertugen i en uttalelse til pressen: "Første gang vi møttes, kunne vi ikke fordra hverandre. Hun kalte meg "tørt papir", og jeg synes hun var vakker, men ufordragelig. Vi møttes igjen hjemme hos henne. Cayetana ville fortsette "krigen", men jeg gikk til angrep med en uventet sofascene a la Don Juan Tenorio", uttalte hertugen. Han var en intellektuell herremann, kritisk, kultivert og kunne holde en hel tale på klassisk gresk uten å bruke notater. Den tidligere jesuitten, til tross for å ikke ha adelig blod, var som født til et aristokratisk liv. 

Cayetana var en livsnyter og elsket selskapslivet. Sevilla, der hun oppholdt seg mesteparten av tiden, lå hennes hjerte nært. Likeså flamencoen som preger byen. Hun danset gjerne i all offentlighet, slik hun gjorde som nyforelsket i en alder av 82 år. Hun forelsket seg i statsfunksjonæren Alfonso Díaz. Etter tre operasjoner, henholdsvis i ryggen, urinblæren og i hjernen, kunne hun gifte seg med sin Alfonso i 2011 i en alder av 85 år. Ekteskapet ble ikke godt mottatt av barna, som var redde for arven sin. Etter mye om og men, valgte Cayetana å fordele alle sine eiendommer og rikdommer mellom barna før hun giftet seg med Alfonso. Til tross for at pressen kalte den 24 år yngre Alfonso for en "gullgraver", var Cayetana selv overbevist om at han giftet seg med henne av kjærlighet. Sammen med han dyrket Cayetana sin forkjærlighet for flamenco, tyrefektning og kunst.

88 år gammel døde hun i sitt hjem Palacio de las Dueñas i Sevilla, 20. november 2014, etter kort tids sykehusopphold ved Clínica Quirón Sagrado Corazón. Hun ble flyttet hjem  etter ønske fra hertuginnen selv, slik at hun kunne få dø blant sine kjære i hjemmet hun elsket

Kommentarer