Singelringen

Omlag halvparten av befolkningen i den vestlige verden  er enslige, og denne gruppen utgjør et stadig voksende marked. Et svensk selskap satser fullt og helt på dette markedet med sin “singelring”. 


Fra 1960 har alderen for å gifte seg økt fra 23 år til dagens 29 år. Flere skiller seg i dag og lever lengre perioder alene. Begge disse faktorer fører til at antallet enslige øker i omfang. Å være enslig, eller singel, er i dag et akseptert livsvalg i den vestlige verden. Det finnes i dag et økende antall bøker, filmer, tv-programmer og arrangementer rettet mot single mennesker. Også reiseselskaper og eventselskaper ser potensialet i denne økende kundemassen. I dag arrangeres singel-cruise, singel-fester og mye mer. Det blir mer og mer vanlig å treffe sin livspartner på nett via date-sider. Serier som “Sex and the City” idoliserer singellivet og gjør at seerne opplever dette som et moderne og attraktivt livsvalg.


Det skulle jo bare mangle om det ikke skulle komme et smart hode og finne opp det motsatte av gifteringen: nemlig singelringen. Den svenske 37-åringen Johan Wahlbäck lanserte ringen i Skandinavia i 2005 via egne nettsider, og siden da har den fått massiv pressedekning i hele verden både i papirformat og på tv-show. Ideen er å vise for omverdenen at du er singel, fri og frank, og klar for å møte andre i samme situasjon. Ringen blir en isbryter, og et samtaletema i seg selv. Med sin turkise farge er den ikke til å ta feil av. Ringen er unisex, og omlag 130.000 menn og kvinner bruker i dag ringen. Turkis har nå blitt singelfarge nummer én i land som Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Japan, Brasil, Mexico, Kina, Spania, Australia, Ecuador og selvfølgelig Sverige. Ringen er nummerert med koden for å logge inn på forumet til singelringen der du kan møte likesinnede. For 39 euro kan du vise verden at du er singel med den turkise ringen som er “made in Sweden”.  

Kommentarer