Er du en forbruker-rebell? Krisen har endret oss!


25% av befolkingen støtter ikke de store selskapene nå i krisens ettertider, viser en undersøkelse utført av Mikroscopia. Denne type forbruker,
som sosiologer kaller “rebell”, har ikke en radikal profil, men utilfredsheten med de store selskapene har endret deres profil som forbruker. “Rebellen”, som utgjør en av fire av oss, viser forakt for store selskaper og kjeder og deres sosiale rolle. “Rebellen” foretrekker” å kjøpe brukt og selge det han ikke lenger har behov for. En av tre forbrukere har byttet supermarked for å handle rimeligere, og 54% velger rimeligere merker, viser tall basert på en spørreundersøkelse av 8.387 personer. Denne gruppen forbrukere, kaster ikke lenger mat. Den største forskjellen mellom “rebellen” og den vanlige forbrukeren er at 66,3% er imot dagens forbruk, men kun 21% av de vanlige forbrukerne er kritiske til dette. 7,2% av “rebellene” har også forlatt sine hjem, frivillig eller ufrivillig, for å bo sammen med familien. 14% av “rebellene” ber om doggy bag når de spiser ute. Undersøkelsen viser at den “nye” forbrukeren er aktiv, ikke gir opp og velger alternativt forbruk og samarbeide. 16% av dem bytter varer mot tjenester (for eksempel skolebøker og barneklær) og 41% handler i bruktbutikker, 38% selger det de ikke lenger bruker, 13,7% handler kollektivt og 4,6% lager produkter hjemme som de før betalte for. De deltar oftere på markeder der man bytter varer (8,7%), velger oftere fair trade (13,5%), ansvarlig og økologisk handel (15,4%). “Rebellen” heller mer over til ansvarlig turisme (36,9%), flykter fra masseturismen og overnatter på miljøvennlige overnattingssteder.                 


Alfa-mødre
I mikroscopias rapport inngår 50 mikroforretninger som har oppstått som følge av krisen. Mikroforretningene omfatter fair trade, brukt og byttehandel. I tillegg til “rebellen” er også “Alfa-mødre” her den store kundegruppen. Dette er mødre med høy utdannelse i høye stillinger som ikke delegerer jobb i hjemmet. De er såkalte “jeg klarer alt”-mødre. Det er de som tar seg av innkjøp selv om de ikke nødvendigvis ønsker det slik. I tillegg til morsrollen, tar alfa-mødrene seg ofte av familieøkonomien og bankforhold. Alfa-mødrene er også den nye store kundegruppen når det gjelder online shopping.