På tomannshånd med Pedro García Aguado

Tilhørende toppeliten i spansk idrett, verdens beste vannpolospiller, titler andre idrettsutøvere bare kan drømme om. Slik kan livet til den berømte idrettsstjernen Pedro García Aguado oppsummeres, inntil det punktet da alkohol og kokain bringer han ut i hardt vær. Etter 11 år som rusfri, bruker han nå sin berømmelse, erfaring og kunnskap på forebyggende arbeide via konferanser, bokutgivelser og eget tv-program. Pedro García Aguado er "Hermano Mayor" (storebror).


Spanias Beste har fått et personlig intervju med Pedro García Aguado (46 år). Det er sent om ettermiddagen. Tidligere samme morgen, ble vi presentert for hverandre. Han gnir søvnen ut av øynene etter en velfortjent siesta, og hilser gjenkjennende med et kyss på hvert kinn. Turneplanen viser et tettpakket program med konferanser i det ganske land. Dagen etter skal han være i Bilbao, 80 mil unna for å presentere sin nyeste bokutgivelse.

Han slår av noen kameratslige ord idet vi går inn på hans omkledningsrom bak scenen. Hans gode humør og vennlighet er på ingen måte pålagt. Han er høy, stor, kjekk, med blå tindrende øyne og et smil som alltid ligger på lur. Ingenting tilsier at denne mannen er tidligere rusmisbruker. Han er det stikk motsatte av stereotypen på rusmisbruker. På spørsmålet, som går som en gjenganger blant familie og venner; "er han sånn som han virker på tv?", kan jeg med hånden på hjertet bekrefte at han er en helt normal mann uten nykker eller høy egofaktor.

Vi er vant til å se Pedro García Aguado på tv, i intervjuer og tv-show. Hans tv-program Hermano Mayor sendes i beste sendetid. Med godt over 2 millioner seere er programmet blant de mest populære på tv-stasjonen Cuatro. Nå forberedes sesong 7. Programmet tar for seg ekstreme tilfeller av ungdom som med sin aggressivitet tyranniserer familien til det uutholdelige. Det er her Hermano Mayor kommer inn i bildet for å føre ungdommen og foreldrene på rett spor. Det kjøres et intenst program med 12 timers dager over en periode på 10-12 dager. Med seg på teamet har Pedro psykologen Sonia Cervantes, men mesteparten av behandlingen utføres av Pedro som med egne erfaringer, tilegnede kunnskap og lederegenskaper får familien på rett kjøl. Det beror ikke bare på ungdommen, for årsaken til dårlig oppførsel er som regel mangelfull oppdragelse.

Pedro García Aguado har ingen offisiell tittel som terapeut, men regnes som en ekspert på vanskelige familieforhold og barns adferdsvansker.

Hvordan har du oppnådd å bli "Hermano Mayor" og ekspert på feltet?
"Det finnes to typer utdannelse. Én via teori, altså bøker, skoler og universiteter. Og den andre metoden er via livserfaring. Jeg har mye av det sistnevnte. Jeg har ingen tittel, for etter at jeg sluttet med stoff og alkohol, har livet mitt gått så fort at jeg ikke har hatt tid til å fullføre noe som helst. Men alt jeg starter på, tar jeg veldig på alvor. Med kursing i NLP (Nevro Lingvistisk Programmering er læren om hvordan du finner frem til de beste ressursene i deg selv – og hos andre) og coaching, har jeg lært veldig mye, noe jeg bruker og utnytter maksimalt."

Han understreker at han bruker kunnskapen på en naturlig måte, at han ikke bruker ferdig innstuderte teknikker, men at det kommer av seg selv, noe som beror på egen personlig erfaring. Pedro er både morsom, tydelig intelligent og kunnskapsrik. Svarene kommer raskt og presist. Han tar frem en notisblokk, og begynner å lage kruseduller mens han snakker. Dette er et typisk triks for å samle tankene og bevare konsentrasjonen, et innlært triks som rusmisbrukere og andre med konsentrasjonsvansker bruker. I tidligere intervjuer har han innrømmet at rusmisbruket har gått utover sentralnervesystemet hans, og at det er først nå at det på nytt kommer i lage etter elleve år fri for stoff.       

"Jeg anser ikke meg selv som noe spesielt innen familieveiledning, men jeg har blitt god som programleder på tv. Hjelpen jeg gir i Hermano Mayor er basert på egen livserfaring. På grunn av min bakgrunn, har jeg større evne til empati med ungdommen, jeg kan sette meg inn i deres situasjon. Jeg har også evne til å sette meg inn i foreldrenes situasjon, foreldre som har gjort sitt beste, men hvor resultatet ikke har blitt slik de ønsker. Dette er et godt utgangspunkt for å kunne hjelpe. Men jeg kunne ikke gjort det uten hjelp fra eksperter som Francisco Castaño, Sonia Cervantes og andre terapeuter og eksperter som jobber ved senteret jeg driver i Barcelona. De tingene jeg ikke kan eller vet, spør jeg om. Jeg har evnen til å hjelpe ungdom, men ikke helt alene."


Når du legges inn på avvenning i 2001 forsvinner du naturlig nok fra tv-skjermen og offentlig media, inntil vi på nytt får se deg på tv i 2009. Hva gjorde du i denne perioden?

"Jeg brukte tiden på å bli frisk, lese og utvikle meg som person. Jeg måtte innse at jeg måtte gjenfødes fra asken, og endre holdning her i livet. I tillegg prøvde jeg meg som støvsugerselger og hjelpemann i hotellresepsjon. Jeg tok master i hotelledelse. Jeg ville ikke tilbake til idretten. Terapeutene fortalte meg at siden jeg gikk gjennom en nevrologisk tilpasning, ville idretten aktivere tanker som ikke var bra for meg. Jeg ville ikke fått fred og ro. Til og med kloret i bassenget kunne ha dårlig effekt på meg. Derfor lot jeg det være, og dro heller til Marbella der jeg jobbet som assistent i en hotellresepsjon."

Pedro er avslappet og åpen. Han legger ikke skjul på fortiden. Tvert om, det er nettopp den som legger grunnlaget for alt det gode som i dag skjer i livet hans. Ved å bli rusfri, fikk livet en ny start.

"Jeg husker når jeg jobbet på hotellet, så spurte en kollega: "Toto", som jeg ble kalt i idretten, "hvordan har det seg at du avslutter her etter alt du har oppnådd i livet?". Jeg svarte: "avslutter? Jeg har akkurat startet, og med denne hastigheten så blir jeg hotelldirektør neste år." Men inni meg tenkte jeg at "for et slag i trynet jeg akkurat mottok". Jeg var i Marbella i 3 måneder, uten døtrene mine, og jeg innså at hotellyrket ikke var noe for meg. Da ringte de meg fra behandlingssenteret jeg hadde vært på fordi de trengte terapeuter. Jeg begynte først å jobbe som veileder, og deretter som terapeut. Plutselig mottok jeg en e-mail der de ber om lærere og psykologer til et tv-program. Jeg svarte at jeg verken var lærer eller psykolog, men at jeg hadde skrevet en bok, og hvis de var interessert så kunne de ta en kikk på nettsiden min. De likte det de så, og jeg ble kalt inn til audition. Ingen av de fremmøtte psykologene eller lærerne konfronterte gutten slik jeg gjorde. Det hele var selvfølgelig skuespill. Gutten ba alle ryke og reise, mens jeg etterlot han målløs, og dette likte produsentene."

Når begynte du å interessere deg for familieterapi?
"Jeg fikk behandling i to år og ble frisk i 2003. I juli 2003 slapp jeg ut fra senteret, men var fortsatt tilknyttet i ytterligere ett år. Jeg trente på dagtid og deltok på terapitimer på ettermiddagen. Jeg konsentrerte meg om å bli helt frisk. Jeg ble med på et behandlingsprogram som heter Minnesota. Når jeg kort tid etter begynte å jobbe ved senteret som veileder og terapeut, synes de andre terapeutene at mine foredrag for de godt voksne rusmisbrukerne var interessante. De likte folks respons på foredragene og lurte på om de ikke kunne brukes på en preventiv måte."

Siden da har Pedro reist landet rundt og holdt foredrag for ungdom og for foreldre, i tillegg til
eget tv-program. Nå forberedes syvende sesong av Hermano Mayor, men foredragene legges ikke på hylla av den grunn. Han innrømmer at han har et delt syn på tv-verden og at det er en vanskelig business. 

"Jeg hadde egentlig ikke lyst til å lage tv-program, jeg hadde lyst til å hjelpe andre".

Når folk ber deg om hjelp, hva er prosedyren?
Først analyserer vi forholdet mellom barn og voksen. Deretter høre hver enkelts versjon hver for seg, for så å veilede foreldrene til å på nytt oppdra barna sine. Etterpå følger vi opp med terapi for barnet.

Den populære programlederen har klart å forene sin dedikasjon til å hjelpe andre med en status som tv-kjendis, noe som for 15-20 år siden fikk så uheldige følger. Men livet har gitt han en ny start, et liv som han nå har lært å håndtere.