Kiros Jewels

Paris, Mumbai, Hong Kong, Dubai, USA og Madrid er alle nedslagsfelt for den luksuriøse gullsmedkjeden Kiros Jewels S.L., en av verdens største produsenter av smykker i gull og edelstener. Kjeden inngår i det multinasjonale KGK Group med over hundre års erfaring i behandling av edelstener fra egne miner. Spanias Beste har møtt presidenten av selskapet.

I den fineste gaten i Madrid, Calle Serrano, finner vi Kiros Jewels S.L. Utsalget med tilhørende kontorer er hovedsete for det luksuriøse merket. Store glassflater viser eksempler på luksuriøse kreasjoner. Glassdøren er stengt, og en må ringe på for å komme inn. Vi blir servert champagne og konfekt mens vi venter på å bli mottatt av presidenten. Utsalget har et venteværelse i form av en liten bar. Her kan kundene også prøve smykker i ro og mak mens de nyter dråper nesten like edle som smykkene de prøver.

Etter fem minutter kommer presidenten selv og viser oss inn i det aller helligste, forbi velvet og inn på presidentens kontor. Sekretæren serverer oss kaffe og småkaker. Som gjest føler en seg velkommen hos den anerkjente gullsmeden. Manish Jain er selv fra Jaipur (India), og kommer fra en familie som startet bearbeiding av edelstener allerede i 1865. Manishes oldefar la grunnlaget for familieimperiet som har gått i generasjoner. Dagens generasjon startet med produksjon av smykker for 15 år siden. I dag leverer de smykker til mange ledende merker og utsalg verden over.

Kiros Paris
For ett år siden lanserte Manish Jain sitt eget merke "Kiros". Merket selges i egne utsalg og andre gullsmedsforretninger i hele verden. Smykkene er unike og vakre. Han forteller oss om siste skuddet på stammen "Kiros Paris". Dette er et samarbeidsprosjekt med den kjente franske smykkedesigneren Yacine Challal. Hans røde tråd i arbeidene er "minimalistisk kvinnelighet". Han mener at smykker skal være behagelige og skinnende, at smykker skal bæres som mantra av dagens moderne multi-tasking kvinner i jakten på den lille spesielle tingen som forvandler hele hennes outfit. Challal mener at det skal være naturlig for en kvinne å bære sitt favorittsmykke, som er lett i vekt, som er komfortabelt og høyst personlig. "Smykker er intimt - som en parfyme. Det berører din hud og avslører noe om deg som person", uttaler den franske designeren hvis "second skin-ikoner" har delikate linjer og fantastiske detaljer.  

Produsent, grossist og detaljist
Manish Jain forteller om smykkeproduksjonen. - Vi har tre fabrikker, og er ledende på produksjon av gullsmykker. Vi fungerer både som produsent, grossist og detaljist. Som produsent og grossist leverer vi smykker til utsalg i hele verden. Som detaljist selger vi smykker i egne utsalg. Prisene ut til forbruker blir dermed lavere, siden vi unngår mellomledd, forklarer Manish Jain og avslører samtidig at han gjør eksklusive hjemmebesøk.

- Jeg selger personlig smykker rett til forbruker i deres egen stue. Dette er gjerne en forbruker som kjøper for flere tusen uten å nøle. Eller det kan være en gruppe venninner som samles. Da foregår ofte handelen ved hotellsuiten, sier Manish Jain som besøker Benidorm titt og ofte. - Jeg innlosjerer meg alltid på Hotel Bali, et nydelig hotell.

Manish Jain kaller på butikkbetjeningen. En ung jente kommer med flere displayputer fulle av smykker i alle fasonger og varianter - gult gull, hvitt gull, svart gull, edelstener av alle typer. Smykkene er unike, og ulikt alt annet en ser i de tradisjonelle gullsmedene. Manish Jain og den unge jenta veksler på å vise frem smykkene. Det utarter seg en seanse med smykkeprøving. En øredobb blir forsiktig plassert på øret til undertegnede. Øredobben er full av glitrende stener der den kryper oppover øreflippen. Matchende ring, som går over to fingre, blir plassert på lange- og ringefinger. Armbånd som går over hånden i stedet for over håndleddet. Maken til kreasjoner er ikke alle forunt.

Stor bagasje
Manish Jain er naturlig nok svært engasjert, og er sitt eget merkes beste ambassadør. Men vi får inntrykk av at presidenten har mer bagasje enn han gir uttrykk for, og får han til å fortelle mer om seg selv. Og vi hadde rett. Bagasjen er større enn som så. Han refererer stadig til sin partner i Hong Kong, en viktig forretningsmann i Asia som eier flere femstjerners hoteller med syvstjerners under bygging, og flere diamant- og andre edelstensminer på det asiatiske kontinentet. Deres felleskap forenes i selskapet SSG, grunnlagt i 2009, med hovedkontor i Hong Kong. Selskapet driver med finansiering og investeringer i store utbyggingsprosjekter. Datterselskapet SSG Capital Partners III L.P har fokus på investeringer i øst- og sydøst-Asia. Manish Jain er direktør ved selskapets indiske filial, og ansvarlig for investeringsprosjekter i hele India. Selv har han fjorten års erfaring med investeringer fra flere store selskaper.

Til tross for sin unge alder, 40 år, er Manish Jain er erfaren forretningsmann som kombinerer store forretningsprosjekter med sin lidenskap for smykker. Han bedyrer at også gull og edelstener er gode investeringer, og jo færre ledd desto bedre blir investeringen. Som produsent med lave marginer blir forholdet mellom innkjøpspris og verdi interessant for sluttforbrukeren. Og som han selv sier: det er bedre med en liten pose diamanter på innerlommen enn sparepenger på bankkontoen!     

Kommentarer