Stoffbutikken i La Nucía


En beskjeden fasade, et unnselig skilt. En antikk vekt og en “tyggis”-automat pryder inngangen. Men fasadens innside er alt annet enn beskjeden. Med en gang du åpner døren møtes du av en eksplosjon av farger, et mylder av mennesker der det utveksles ideer, der det handles i metervis og hvor temaet handler om søm, knapper og farger. 



Det er mandag morgen. La Nucía sentrum har bare så vidt våknet til liv. En og annen morgenfugl tar morgenkaffen på en fortausrestaurant. Jeg runder hjørnet til “Kirkegaten” (Avenida Església). Målet for utflukten (ja, utflukt. Ta turen selv, så forstår du hva jeg mener) er Tejidos Catalá, hvis inngangsparti er like beskjedent som byen er søvnig. Lite fart i sakene så tidlig på morgenen, tenkte jeg og fikk fort bekreftet at førsteinntrykket lyver. Innenfor den lille inngangsdøren er meterne allerede på vei ut døren. Poser fylles til randen av stoffer, trådsneller og annet tilbehør. Det er tydelig at søm er populært som aldri før.

Tejidos Catalá er butikken alle kjenner, for maken til stoffbutikk skal man lete lenge etter. Butikken er en av de få som er igjen i dagens moderne samfunn. Her blir du satt femti år tilbake i tid og vel så det. Allerede fra du stiger over terskelen er veggene dekket med stoffruller fra gulv til tak. Her er stoffer i alle varianter og materialer. Det fargesprakende utvalget kan få enhver hektet på søm. Selv den som ikke er symaskinens beste venn, vil finne inspirasjon i dette unike paradiset.
Butikken ble åpnet i 1920 av familien Catalá fra Alcoy, Spanias største tekstilby. I dag er det tredje generasjon som driver butikken, men andre generasjon er fortsatt i sving. Marcelino Catalá er ikke helt fortrolig med pensjonisttilværelsen og foretrekker å være tilstede i butikken han har vokst opp i.

- Jeg begynte å jobbe sammen med faren min som tretten-åring, sier Marcelino mens han trekker frem en stoffrull. Han rydder opp i hyllene. Han bedyrer at han slett ikke lenger er i jobb, men simpelthen at han liker å være i butikken. Han kjenner hver en rull i butikken, og det er ikke rent få. For seks år siden viste vareopptellingen hele 20.000 forskjellige stoffer.

Lange solide trebord, antagelig like gamle som butikken, står strategisk plassert midt på gulvet mellom hyllene med stoff. Her rulles stoffene ut og måles opp med riktig gamle metermål i tre. Det slår meg at alt inni butikken mest sannsynlig er som det var når den åpnet for snart hundre år siden, svært lite er nok forandret. Store gardintrapper står klare til bruk for å trekke ut de øverste rullene, helt oppunder taket. Her er ikke mange centimeters klaring for å dekke hele veggen fra bunn til topp.

Hyller og skuffer er fulle til randen av tilbehør, bånd, strikk, trådsneller, ja, alt hva en syerske trenger. Og finner du ikke det du leter etter, tryller betjeningen frem akkurat hva du måtte ønske. Utvalget omfatter ALT innen søm.

- Skal du ha blonder så har vi skuffene fulle, sier svigerdatteren og åpner kommode etter kommode. Her kan kunden selv fullføre skattejakten på den perfekte blondekant.

Marcelino
Marcelino er selv født i La Nucía. Han forteller om sin spede start i bransjen da han var tretten år og jobbet sammen med faren. Han reiste fra marked til marked og solgte stoff i hele provinsen og omegn. Opp gjennom årene har han opparbeidet seg en solid kundegruppe både i distriktene og i selve butikken.
- Alle kjenner meg og butikken. Jeg har opparbeidet meg litt av en “menighet”, sier den eldre mannen og smiler.

 - Her om dagen overvar jeg en flamencoforestilling i Benidoleig. Min datter er danserinne og ba meg komme å se på henne opptre. En av mine store kundegrupper er i Benidoleig. Aldri før har jeg blitt mottatt med så mye kyss og klem, sier Marcelino og ler. Mannen har et humør og et kundetekke som mange unge i dag kunne tatt lærdom av. Enhver kunde behandles som om han eller hun skulle være butikkens beste kunde. Marcelino kan ikke dy seg og er raus med avslagene selv om det er svigerdatteren som styrer butikken.

- Jeg har gitt hver av barna mine en forretning. Denne butikken ga jeg til den ene sønnen min. Gardinbutikken, lenger nede i gaten, ga jeg til min andre sønn. Døtrene mine har også fått sine forretninger, sier Marcelino som innser at familietradisjonen mest sannsynlig ikke vil oppleve en fjerde generasjon.
- Ungdom i dag er bare interessert i teknologi, og ingen av barnebarna mine er interessert i stoff og søm.

Om fire år runder butikken de hundre. Butikken er et referansepunkt i provinsen. Kunder kommer fra fjern og nær. Vareutvalget er så stort at uansett hva du trenger, så vil du finne det nettopp her. Butikken er også populær blant utenlandske kunder.

- Vi har flere norske kunder som kjøper stoff til bunadene sine, sier svigerdatteren i et ledig øyeblikk. Hun ekspederer flere kunder på en gang, måler silkebånd, teller knapper og slår av en fornøyelig prat med hver kunde. Kundene er like fortrolige med hverandre som med betjeningen, og praten går høylydt i lokalet.

- Bare ta ut den rullen du vil se på, føl deg som hjemme, sier Marcelino til kundene og gir gjerne en hjelpende hånd med de vanskeligste rullene.
- Er ikke dette et vakkert stoff, sier Marcelino og trekker frem en rull i 100% glatt silke, - bare 20 euro metern. Andre steder koster slike stoffer det dobbelte eller mer. Jeg pleier å se på stoff når jeg reiser rundt omkring. For moro skyld ser jeg hva andre tar, og vi er rimelige i forhold, bedyrer Marcelino. Selv er han ikke symaskinens aller beste venn, men vet nøyaktig mengde stoff som kreves for et hvert plagg, og kommer gjerne med gode forslag til materialer. Det er tydelig at mannen er i sitt ess, han er så og si oppfostret blant stoffruller og butikken er hans liv.

- Jeg vil ikke bare sitte på en kafé med de andre pensjonistene, det er for kjedelig. Jeg må ha noe å gjøre, sier Marcelino. Og sannelig om butikken ville vært den samme uten han. Han er brikken som kompletterer dagens utfluktsmål. Tejidos Catalá er butikken du ikke finner maken til.

Kommentarer