Cabo de Palos

På Murcias vakre kyst finner du Cabo de Palos, den ytterste post like i begynnelsen på La Manga. Her finnes et fyrtårn, fiskehavn, restauranter og småbutikker for de besøkende.

Den  lille fiskelandsbyen med 1038 innbyggere har en jevn strøm av besøkende gjennom hele vinteren, intet overveldende, men akkurat slik at man får parkert uten problemer og  man slipper å forhåndsreservere på restaurantene. For når sommeren kommer forvandles den rolige idyllen til en masete turistdestinasjon. Cabo de Palos er en favoritt blant både utenlandske og spanske turister, og verdsettes for sin gastronomi og sine vannsportaktiviteter. 

Dykking og snorkling er desidert en av de største attraksjonene i den lille bukten. Dykkerskoler og utleie av vannsportutstyr ligger omtrent på hvert gatehjørne. I vintersesongen er ikke aktiviteten like høy, men selv i de kaldeste månedene kan man dykke i en eventyrlig maritim flora og fauna rundt Islas Hormigas, som ligger rett utenfor Cabo de Palos. Dette sies å være en dykkers paradis. 

Foruten flora og fauna skjuler farvannet ute i bukten en meget spesiell skatt. På 40 meters dyp ligger “El Sirio”, et italiensk dampskip som sank rett utenfor fyret i 1906. Området er fredet og regulert i forhold til dykking. Man må søke det regionale miljødepartementet om tillatelse til å dykke i området. El Sirio ble bygget i Glasgow (Skottland) og ble brukt som passasjerskip for immigranter mellom Italia og Syd-Amerika. Båten la ut fra Genova i Italia 2. august 1906 i retning Brasil, Uruguay og Argentina. 4. august befant båten seg utenfor Cabo de Palos. Kapteinen valgte å passere Islas Hormigas på innsiden der vanndybden kan være så lav som 3-4 meter. Derfor fyrtårnet, som ble bygget 1864. Og nettopp derfor er båtulykken et mysterium.  Rundt klokken 16.00 strandet båten på skjærene. Dette førte til en eksplosjon i tankene, og flere av mannskapet døde. Kapteinen og hans menn var de første som forlot skipet i livbåt og lot passasjerer og mannskap være igjen. En redningsaksjon ble igangsatt med fiskebåter fra havnen. Det er uvisst hvor mange som omkom, men man regner med at ca 580 ble reddet og ca 240 døde. Baugen ligger i dag på 40 meters dyp og akter på 70 meter.

El Sirio er ikke den eneste båten som ligger i Cabo de Palos kjølvann. 12. april 1946 gikk “Naranjito” ned utenfor kysten. Lastebåten hadde akkurat lagt ut fra havnen i Cartagena fullastet med appelsiner, derav navnet på båten. Havet gjorde opprør og stormen flyttet på lasten slik at båten kantret og gikk ned. Baugen ligger i dag på 27 meters dyp og akter på 44 delvis begravd i sandgrunnen. Båten er et populært dykkermål, og dykkerskolene i havnen arrangerer guidede turer hit. 

Fyrtårnet
I 1862 ble fyrtårnet på klippen påbegynt. Det ble bygget oppå et gammelt vakttårn som Kong Felipe II fikk bygget på 1600-tallet for å holde berbiske pirater unna. Dagens fyrtårn sto ferdig på to år, og har siden 31. januar 1865 geleidet den maritime trafikken trygt rundt Islas Hormigas. I tillegg har den vært vitne til spansk histories største marine slag “slaget ved Cabo de Palos”, som fant sted 70 nautiske mil utenfor Cabo de Palos. Året var 1938, midt under den spanske borgerkrigen. Det 55 meter høye tårnet har en like viktig rolle nå som da, og i tillegg har den blitt en severdighet for de tusenvis av turister som avlegger byen et besøk.

Gastronomi
En kan ikke besøke Cabo de Palos uten å ha prøvd retten byen er kjent for “Caldero del Mar Menor” (Mar Menors fiskegryte). Som navnet tilsier er den basert på lokal fisk, kombinert med ris. Fisk og ris serveres hver for seg. Først serveres fisken, deretter serveres risen som har godgjort seg i fiskekraften. I Valencia-regionen kalles en slik rett for Arroz caldoso, men med lokal fisk og ñora blir Mar Menors lokale variant en smaksopplevelse kun Cabo de Palos verdig.