Will Coles med Street Art i skulpturparken

Street art er, som navnet tilsier, kunst som stilles ut i det offentlige rom. Det er et vidt begrep som omfavner mange kunstformer, deriblant popart og grafitti. Kunstarten befinner seg i en lovens gråsone, en sone der utøveren lar sitt politiske eller sosiale budskap belyse aktuelle temaer i hverdagen. Og det beste utstillingsvindu er der hverdagen finnes - på gaten!


Franco-hode
Grensen mellom ulovlig og lovlig er diffus nettopp fordi objektene tas ut av et kunstens kontekst og plasseres i det åpne rom, på steder du minst forventer å se kunst. Kunsten kan ses på en murvegg, en trapp, klistret til et tre, i en park eller på fortauet. Det finnes ingen grenser. Mange undres om det er kunst eller vandalisme. En ting er sikkert, flytter man gjenstandene til et galleri eller utstillingslokale/område, forbindes de med kunst og blir definert som sådan. Er det stedet som avgjør om et objekt er kunst? Hva når man tar et street art objekt fra gaten og flytter det inn i et galleri, er det da fortsatt street art?

- Ja, det er litt komplisert og forvirrende, det der, ler Will Coles. Han er selv street art kunstner, og kan fortelle at mange street art kunstneres objekter aldri har vært utstilt på gaten. Han er ikke helt fortrolig med akkurat det, da selve konseptet med street art er at det nettopp skal stilles ut i det åpne rom. Hans største utstillingsvindu er byen, gaten, parker og offentlige rom. Siden han flyttet til Spania har han satt sine fotspor i flere lokale områder i form av små objekter, deriblant et Franco-hode i Benidorm og en livbøye i Altea. I I street art-verdenen regnes Will Coles som en “street art provokatør”. Med Franco-hodet beveger artisten seg i en gråsone som heller over til det ulovlige, og hodet har gang på gang blitt fjernet fra bybildet. Det er tydelig at han liker å provosere. Samtlige objekter har en politisk eller sosial melding. Alle objektene har inngravert et ord eller en setning, som legger grunnlaget for tokningen av hvert enkelt objekt. Jeg legger merke til en koffert med inngraveringen “bomba”, og assosierer det umiddelbart med dagens terrorsituasjon. Det viste seg at assosiasjonen stemte, og kunstneren går gjerne dypere til verks i historien bak ordet og objektet. Han er en opplyst ung mann med politiske, sosiale og historiske kunnskaper. Det er ikke bare populisme som ligger bak, men viktige budskap svøpt inn i humoristiske og til dels vågale objekter. 

Dukken
Will har akkurat flyttet til Spania etter å ha bodd i Australia siden 90-tallet. Han kan fortelle at street art nok ikke er like stort i Spania som i Australia, og drar frem Sidney som en kulturby der street art er mer eller mindre akseptert. Samtidig drar han paralleller til Barcelona, en annen stor kulturby der han har sett mye god street art og der han selv har stilt ut sin kunst. 

- I Australia blir man en stor kunstner i en lukket del av verden. Jeg ville ut og heller bli en liten kunstner i den hele og vide verden, forteller kunstneren som i tillegg til det offentlige rom har stilt ut sine objekter ved gallerier både i Australia og Europa. Frem til 9. april stiller han ut i skulpturparken Klein-Schreuder i Alfaz del Pi, og har en parallellutstilling i Fundación Frax i Albir i samme tidsperiode. Det er første gang han stiller ut i lokalområdet, og det er første gang Klein-Schreuder stiller ut street art. Det er med Will Coles at ekteparet Klein-Schreuder, eierne av stiftelsen, stifter bekjentskap med kunstformen. For dem er dette noe nytt og annerledes, selv om når alt kommer til alt så er det skulpturer det dreier seg om.  

Selv er Will født i England og studerte kunst ved Wibledon & Glasgow Achool of Art. Han er forøvrig barnebarnet til den anerkjente skulptøren Norman Sillman. Mens bestefarens kunstform var anerkjent og legal, føler han selv at hans street art ikke helt blir forstått.

- I én kommune kan street art bli godt mottatt, mens i nabokommunen er kunstformen bannlyst, sier Will Coles som føler han gjør noe ulovlig når han stiller ut i det offentlige, til tross for at det ikke er noen lovgivning som spesifikt forbyr kunst i det offentlige rom. Street art er historiens mest demokratiske kunstbevegelse, med navn som høster millionbeløp for sin kunst, blant andre den kjente Banksy.

Alle objekter har en innskrift med betydning
Selv streber ikke Will etter å bli en Banksy med millionomsetning. Han er fornøyd med å kunne leve av kunsten ved å holde salgsutstillinger. Han opplever dog at noen av hans objekter blir solgt uten at han tjener ett øre på dem.

- Når man er ferdig med et objekt og plasserer det i offentlig rom, så gir man på en måte fra seg kunsten. Ofte blir objektene fjernet eller stjålet, og det har hendt jeg har sett dem gå på e-Bay for en klekkelig sum, sier kunstneren og trekker på smilebåndet. Det ser ikke ut som dette bekymrer han det minste. 

På spørsmål om han kun lager skulpturer eller også lager malerier, er svaret kontant.

- Jeg er fargeblind, sier kunstneren og ler, - jeg prøvde en gang, men det ble litt rare fargekombinasjoner, så jeg holder meg til 3D. Han legger til at også hans bestefar, som var skulptør, også var fargeblind. - Dette med fargeblindhet er vanskelig å forklare. Jeg ser ikke fargenyanser, og det som for andre er blått er kanskje grønt for meg. 

Dressjakke i kobber
Wills skulpturer er ikke av det fargesprakende slaget. De er alle laget av cement eller kobber. Dermed går all hans kunst i grå- og bruntoner, som blander seg inn med omgivelsene i gatebildet. Hans kunstobjekter er bemerkelsesverdig naturtro. Det er fordi de er en tro kopi av objekter funnet i byen. En gjenglemt Louis Vuitton lommebok kan fort bli til cement påstemplet ordet “falsk”, eller et par badesko med “forglemt”. Objektene får en til å tenke, og det er nettopp dét kunstneren vil med kunsten. Som observatør kan du like det du ser eller ikke. Det spiller ingen rolle for Will om du tenker godt eller ille om hans kunst, så lenge du tenker!

Utstillingen holdes i Fundación Klein-Schreuder frem til 9. april med åpning søndag 26. februar kl. 11.00. Det koster 3 euro å komme inn. På åpningsdagen serveres det vin. Åpent søndager kl. 10.00 til 14.00, ukedager etter avtale.  Utstillingen i Frax-bygget er åpen i samme periode, gratis inngang ukedager og helger.   


Fundación Klein-Schreuder ligger i Cami del Pinar 23 i Alfaz del Pi.
Tel. 966860230
info@klein-schreuder.com.