Bronse i bevegelse

Vårens første utstiller i skulpturparken i Alfaz del Pi er hollandske Monique Neyzen. Det er skulptørens andre utstilling til tross for at hun har utøvet kunstarten i 25 år.

Vi møter den hollandske kunstneren i skulpturparken. Et bord er dekket med små bronsefigurer, dansende mennesker og hester på pidestaller, derav navnet på utstillingen “Bronse i bevegelse”.

- Jeg lager figurer i bevegelse for å skape dynamikk, sier Monique og gir en inngående forklaring på den omfattende prosessen det er å lage en bronsefigur. Hun tar frem en stor blokk med svart voks. Den kjennes som plastelina, som blir mykere og mykere mellom fingrene. Det er med voksen prosessen starter.

- Jeg lager først figurene i voks. Så lager jeg form av voksfiguren, sier Monique og forklarer i detalj hvordan en bronsefigur blir til. I tilvirkningen av figurene får hun hjelp av et bronseverksted, som har alt det rette utstyret.

- Prosessen har ikke endret seg og gjøres på samme måte som på romertiden. Det eneste som er nytt er at vi bruker silikon inni formen, forklarer Monique ivrig.

Monique Neyzen er 59 år, har laget skulpturer i 25 år, men har kun hatt én utstilling tidligere.
- Jeg har aldri turt å satse på kunsten. Jeg ble oppdratt til å være økonomisk uavhengig, så jeg studerte historie og PR på universitetet, forteller Monique som har 30 års fartstid i reklamebransjen.

- Jeg kom til et punkt hvor jeg følte at jeg stagnerte i jobben min. Jeg hadde gjort alt som kan gjøres i bransjen, det var ikke lenger noen utviklingsmuligheter. Så for to år siden startet jeg en workshop i hjembyen min Laren i Holland. Det var da jeg begynte å lage figurene mine i bronse. Inntil da lagde jeg dem bare i voks. Om sommeren puttet jeg dem i kjøleskapet for at de ikke skulle smelte, noe som ergret mannen min som heller ville legge øl til kjøling, ler Monique.

Å starte en workshop for å satse på kunsten var et vågalt initiativ for den pliktoppfyllende damen, men samtidig en gammel drøm som ble pustet liv i.

- Jeg åpnet lokalet og tenkte “vi får se hva som skjer”. Dette ble første gang jeg stilte ut min kunst. Responsen var over all forventning, og salget likeså.

Nå har Monique bosatt seg i Finestrat og åpner snart workshop der.

- Det er først og fremst som atelier for eget bruk, så får vi se hva som skjer etter hvert.

Monique er ikke fremmed for å kanskje drive kursing og aktiviteter fra workshoppen, men først og fremst dreier det seg om å realisere drømmen om å egne seg fullt og helt til kunsten.

- Jeg ønsker å lage større ting også, både i bronse og stein. Men det koster å lage store verker, så jeg må selge noen små figurer først og jobbe meg oppover i størrelse, sier Monique.


Utstillingen holdes i skulpturparken Fundación Klein-Schreuder i Alfaz del Pi frem til 20. mai.

For mer informasjon, se www.love4art.nl 
eller www.klein-schreuder.com.

Parken er åpen hver søndag, og inngangs-billett koster 5€ per person. Nå er det også mulig å kjøpe årskort for 18€ som gir ubegrenset adgang i ett år for deg selv og en gjest. Gjesten kan f.eks. være din partner, et familiemedlem eller en venn, det velger du fritt ved hvert besøk.