Tilbake til hjemlandet med kunst i bagasjen

Etter femten år i utlendighet og savn etter barndomsvennene vender Askimmannen og kunstneren Asle Anfinnsen nesen hjem for godt, med allsidig kunst i bagasjen og nye prosjekter i gjære.
Asle Anfinnsen, 38 år, flytter til Norge for godt, 
og tar med seg kunsten sin for å holde utstillinger i hjemlandet.


Kunstneren lar seg stadig inspirere av Cash, Cornelis og Cohen…og mange flere. Den allsidige kunstneren inspireres nemlig av et vidt spekter av personligheter, og dedikerer gjerne sine arbeider til de han ser opp til. Et eksempel på dette er hans siste serie bestående av ti verker dedikert til Leonard Cohen.

- Se nederst på bildet, sier Asle og peker opp på sitt bidrag til kunstutstillingen Balconadas i bohembyen Altea på Costa Blanca i Spania, - så vil du se femten av Cohens låter representert.

Verket har fått navnet ”No cure for love in the tower of Song”, og låtene Asle refererer til er blant annet nettopp ”No cure for love” og ”In the tower of Song”. Asle brukte en måned på å portrettere sin kanadiske favoritt, og jobbet i det skjulte med det hemmelige prosjektet som skulle få plass over inngangsbuen til kunstnerbyen Altea. Balconadas-utstillingen har alltid vært Asles drøm og mål, som nå setter punktum for både Cohen-prosjektet og kunstnerens utenlandsopphold.

- Ingen visste at jeg jobbet med verket, og ingen visste heller at jeg skulle delta på Balconadas. Dette er en viktig utstilling, som skal holdes i fire byer frem til desember i år. Første stopp etter Altea er nabobyen Alfaz del Pi, deretter Agost og Benimantell.

Balconadas betyr balkongutstilling, og flere bidrag fra lokale kunstnere henger 
rundt på balkongene i bohembyen Altea før de går videre til tre andre spanske byer.

Fra tegnekonkurranse til egne separatutstillinger
Asle har holdt til sammen seks separatutstillinger i Altea og omegn de siste årene, og debutterte på den internasjonale dagen mot kvinnevold for syv år siden. Siden har det gått slag i slag. Nylig innredet han et privat galleri med en permanent utstilling i nabobyen Albir. Nå satser han på å holde retrospektive separatutstillinger i Norge, og aller helst i Østfold, der kunstneren vokste opp og tok sin kunstnerutdannelse.

Asle avslører at hans første møte med kunst var på Galleri 15 på Jeløya da han var fem år gammel, et møte som gjorde stort inntrykk på han og som la føringen for videre studieretning og livsvalg. Selv om kunstneren ikke satset på kunsten før han ble godt voksen, har han alltid vært glad i å tegne og har vunnet mange tegnekonkurranser opp gjennom årene.

- En artig anekdote er da jeg som seks-åring vant Folk og Røvere i Kardemommeby tegnekonkurranse i regi av Smaalenene, hvorav jeg i nevnte avis havnet på forsiden sammen med Jon Skolmen. Jeg ble spurt om jeg skulle bli kunstner når jeg ble stor, hvorav jeg svarte at ´det er det siste jeg skal bli´, ler Asle og betegner det som skjebnens ironi.

Bare noen år senere vant han en tegnekonkurranse i regi av Nestlé med oppgave å utarbeide en timeplan.

- Jeg vant en tur til Paris for hele familien, der vi fikk fritt spillerom og en god slump med lommepenger.

Musikken
Helt siden barnsben av har musikken vært en fast følgesvenn, og musikken går som en rød tråd gjennom alle Asles verker. Opp gjennom årene har det blitt godt over hundre verker, som alle er navngitt med utsnitt fra sangtitler.

- Cohen oppdaget jeg som seks-åring da jeg hadde spilt i stykker Hakkebakkeskogen-platen min og begynte å bla gjennom mine foreldres platesamling. Jeg fikk straks sansen for denne artisten, som har fulgt meg hele livet. Jeg fikk til og med sett han live fra andre rad i Barcelona i 2012.

Asle innrømmer at han har en allsidig musikksmak, og hører på alt.

- Jeg vil ikke begrense meg til én eller noen få typer musikk. Da jeg som ungdom jobbet i platebutikk, stiftet jeg bekjentskap med flere musikksjangere og lar meg inspirere av alt fra country og viser til punk og metal, samt elektronisk musikk. Jeg spiller ikke selv noe instrument, men jeg pleier å si at jeg lager musikk uten lyd, sier Asle for å forklare meningen med kunsten sin og den røde tråden som gjennomborer den.


Vinylkunst
Asle berører mange kunstformer, men i hovedsak maling, collage og gatekunst. Også vinylkunst er en sjanger Asle har stor suksess med.

- Mitt siste og mest vellykkede arbeid, rent salgsmessig, er vinylkunst. Det startet med et oppdrag hvor jeg fikk frie tøyler så lenge resultatet ble ett objekt med Black Sabbath og ett med Ozzy Osborne, for øvrig to av mine barndomsfavoritter. Jeg fikk da ideen om å kjøpe brukt vinyl og lage collager på selve platen, ramme det inn med spesiell bakgrunn og passende rammer, sier Asle og fortsetter.

- Ettersom det ble så godt tatt imot delte jeg det på Facebook, og plutselig hadde jeg mengder av bestillinger fra flere forskjellige land, men de fleste fra hjembyen min Askim.

Gavekunst er kunstnerens selvutnevnte
sjanger, 
som spiller på gatekunst.
Gavekunst
Kunstneren har utvidet repertoaret sitt med ”gavekunst”, som spiller på gatekunst (street art). Asle er selv gatekunstner og en stor fan av blant annet Banksy. Askimmannen kan selv vise til et gatekunst-prosjekt, som ga han eksponeringsplass på kalenderen til Frie Tøyler for noen år siden.

- Jeg samlet opp etterlatte sko jeg fant på gaten og festet dem til trær i et skogholt i Altea. Deretter tok jeg bilde av ”skoskogen” og sendte inn til fotokonkurransen, der jeg vant plass på kalenderen, sier Asle.

Men nå er det altså gavekunst som opptar kunstneren. Han har selv funnet opp sjangeren, som er en avart av gatekunst. Med magnet og tråd henger han opp små bilder i vinduer, i trær, gelendere eller andre egnede steder i bybildet. Bildene er av artister fra alle musikksjangere, og er ment som en personlig gave til folk. Hvem som helst kan ta bildet med seg hjem og bruke det som kjøleskapsmagnet, derav navnet gavekunst!


Kommentarer

  1. Tusen tusen takk Bente. Like velskrevet som alltid!

    SvarSlett
    Svar
    1. ...men jeg vil påstå at man ikke er godt voksen når man er i tyveårene ;)
      Men uten tvil noe av det beste og mest korrekte skrevet om meg!
      -Asle

      Slett

Legg inn en kommentar